Adobe Creative Suite 5.5 Production Premium recension

Kr1930

Adobe CS5 Production Premium skulle alltid vara en svår handling att följa. Mercury Playback Engines övergång till 64-bitars och grafikkortsacceleration var oerhört stora nyheter, och det var oundvikligt att denna nästa generation skulle kännas som ett antiklimax, särskilt som det är en punktutgåva. Men den har några förbättringar som kan locka CS5-användare att uppgradera och nya användare att ta ännu mer uppmärksamhet.

Production Premium-sviten är ett enormt paket med oförändrade utgåvor av Photoshop Extended, Illustrator, OnLocation, Encore och Bridge, utökade med nya versioner av Premiere Pro, After Effects, Flash Catalyst, Flash Professional, Device Central och Media Encoder. Den största nyheten är att Audition har gjort en välkommen återkomst till sviten, eftersom den nu körs på både MacOS X och Windows.

Premiere Pro CS5.5

Premiere Pro CS5.5 är i hög grad en konsolidering av det som gick innan. Ett antal av dess nya funktioner är i huvudsak där för att hålla jämna steg med den senaste utvecklingen på andra håll i videoproduktionsvärlden. Till exempel finns det inbyggt stöd för Canons videokameror i XF-serien, som tar MPEG2 med 4:2:2 färg, och detta inkluderar specifika sekvensförinställningar.

Adobe Premiere Pro CS5.5

Stödet för RED-kameror har också förbättrats, med ännu större kontroll över importinställningarna. Du kan välja en vit punkt med en pipett; det finns fempunktskurvor för att justera röda, gröna, blåa eller luma-värden för ett klipp; och ett histogram är tillgängligt för att granska effekterna av dina justeringar. Du kan också spara och ladda RMD-inställningsfiler.

Mercury Playback Engine stöder nu ett större utbud av grafikkort, även om det fortfarande är begränsat till Nvidias CUDA för acceleration. Framför allt är några mobila grafikkretsar med på listan. Du behöver 1 GB eller mer rambuffert, och detta gäller endast Windows; MacOS är fortfarande begränsat till Quadro 4000 och 4800, eller GeForce GTX 285. Några fler effekter har också lagts till i den accelererade listan, inklusive Directional Blur, Fast Blur, Invert, Additional Dissolve och den nya Film Dissolve.

Adobe fortsätter att främja integration med sin (för närvarande gratis) Story script-samarbete-app. Du kan skapa ett Story-skript, använda det för att organisera klipp i OnLocation och sedan anlita tillhörande metadata för att underlätta redigering i Premiere Pro. I synnerhet, att ha ett klipps manusavsnitt bifogat som metadata gör röstigenkänning av skådespelare med hjälp av verktyget Premiere Pro Speech Analysis mycket effektivare. Det är dock bara välorganiserade projekt med stor budget som kommer att kunna dra full nytta.

Adobe Premiere Pro CS5.5

Genom att erkänna den växande användningen av DSLR:er med dåligt ljud, där ljud spelas in på en separat enhet, låter ett nytt kommando för sammanslagna klipp dig skapa ett enda klipp från justerade ljud- och videospår. Du måste fortfarande rada upp de olika spåren själv, med hjälp av clapboard eller andra synkroniseringsmarkörer, men det nya klippet är en virtuell pekare – ingen ombearbetning krävs, och de ursprungliga separata klippen förblir exakt som de var. Du kan också skriva över lager i tidslinjen genom att helt enkelt dra och släppa ett trimmat klipp till programövervakaren vid lämplig punkt. Du kan också ta bort ett utdrag från tidslinjen över flera lager med hjälp av kommandot Extrahera.

Det finns många mindre, men ändå välkomna, användaranpassningar till Premiere Pro CS5.5. Pennverktyget låter dig lägga till nyckelbildrutor till gummibandet för en parameter direkt på tidslinjen, istället för att behöva gå in i panelen för effektegenskaper. Du kan nu också använda kortkommandon från Avid Media Composer 5 eller Final Cut Pro 7, istället för Adobe – eller skapa din egen anpassade uppsättning. De återstående förbättringarna kommer från integration med Audition.

Programvara underkategori Programvara för videoredigering