Adobe CS6 Design/Web Premium recension

Kr1811

Fireworks CS6

Dreamweavers grafikpartner Fireworks förbises ofta – inte minst av Adobe. Den här nya CS6-utgåvan ser dock förbättrad minneshantering på 64-bitarssystem, rationalisering och förbättringar av gränssnittet, möjligheten att skapa och redigera jQuery Mobile-teman och en ny panel för CSS-egenskaper som låter dig kopiera rik CSS3-formatering redo att klistra in i din kod.

Adobe Fireworks CS6

Flash Professional CS6

Design/Web Premium kan också skicka ut till Flash. Detta var en gång en enorm styrka, och mobila enheter borde ha varit den perfekta plattformen för Flash. Detta kommer inte längre att hända: Apple iOS har aldrig stött Flash, och Microsoft kommer inte heller att göra det i sin Metro-webbläsare. Som svar har Adobe ställt in utvecklingen av sin mobila Flash-spelare, lagt ut Flex-utvecklingen på Apache, vilket gör Flash Builders framtid osäker, och lagt Flash Catalyst bort.

Det är dåliga nyheter för Flash-utvecklare, men Adobe vill gärna betona att Flash inte är död i webbläsaren ännu. Faktum är att tack vare dess penetration på skrivbordet kan den fortfarande erbjuda en plattformsoberoende publik på mer än en miljard. Detta är särskilt attraktivt för spelutvecklare, och Flash Professional CS6:s stöd för bitmappssprite-ark kommer att hjälpa dem att öka prestandan. Mer effektivt på denna front är möjligheten att använda Starling-ramverket med öppen källkod för att rikta in sig på Flashs Stage3D-kapacitet för att producera hårdvaruaccelererade bildhastigheter på upp till 60 fps.

Adobe CS6 Design/Web Premium

Av avgörande betydelse, även om det inte är möjligt att leverera sådana projekt i webbläsaren på nästa generations mobila enheter, kommer utvecklare fortfarande att kunna mata ut dem som fristående inbyggda appar för appbutiksbaserad leverans. Du kan dra fördel av enhetsspecifika funktioner, som vibrationer, och simulera pekbaserade gester medan du felsöker på skrivbordet. Det är lättare att lägga till och rikta in sig på nya SDK:er när de släpps, och du kan nu bädda in AIR 3.2-körtiden i själva programmet.

Adobe har också meddelat att de kommer att tillhandahålla en gratis verktygslåda med JavaScript-bibliotek för att hantera animationer, ljud och interpoleringar, vilket bör hjälpa till att skapa mobilt webbinnehåll med Flash Professional CS6. Detta bör göra det möjligt för enkla Flash-projekt, som rika bannerannonser, att skickas till HTML5, med Flash SWF som en reserv för äldre webbläsare.

Med förlusten av universellt webbläsarstöd har Flash Professional fått en stor hit. Livet är mycket mer komplicerat än det var och med den påtvingade övergången till HTML5 kommer många utvecklare att frestas att kalla det en dag. Det är dock inte slutet på Adobes uppdrag att leverera bästa möjliga plattformsoberoende upplevelse över skrivbord och enheter, och Flash Professional har fortfarande en roll att spela.

Klicka här för att återgå till den fullständiga recensionen av Adobe Creative Suite 6.

Programvara underkategori webbutveckling