Adobe OnLocation CS5 recension

Adobes OnLocation verkar allt mer anakronistisk nu när bandbaserade videokameror är på väg mot inkurans. Det jämnar ut arbetsflödet enormt om du fotograferar DV eller HDV och behöver förhandsgranska på storskärm och hårddiskinspelning över FireWire. Men det kommer inte att vara mycket användbart om din videokamera redan spelar in till flashminne.

Lyckligtvis har OnLocation fått ett nytt jobb i sin CS5-inkarnation, som utökar dess redan kraftfulla klipploggnings- och metadatafunktioner. Du kan fortfarande koppla upp en videokamera via FireWire och dra nytta av det större förhandsgranskningsfönstret, vågform, histogram och vektorskop, samt hårddiskinspelning, men fokus skiftar mot att organisera bilder i fält för att effektivisera ditt arbete när du återgå till redigeringsfunktionen. Adobe kallar detta ”loggning utan kablar”, eftersom du förmodligen inte kommer att använda FireWire längre.

Adobe OnLocation CS5

Det första nya tillägget är därför en Media Browser-ruta, som beter sig på exakt samma sätt som den som finns i Premiere Pro. Du kan granska innehållet i ditt systems olika lagringsenheter, inklusive optiska enheter, flyttbara hårddiskar och flashminnesläsare, även om möjligheten att komma åt videotillgångar från en DVD som finns i Premiere Pro CS5 inte har överförts till OnLocation. Filmfilerna kan sedan importeras till OnLocation-projektet, redo för tillägg av metadata.

Detta i sig skulle bara vara vagt användbart för stora produktioner som använder filbaserad fotografering. Klipp kan taggas med scen- och projektdata och organiseras så att denna information sedan kan importeras till Premiere Pro CS5. De riktigt praktiska nya funktionerna kommer in i bilden när man spelar in en manusproduktion. Detta fungerar tillsammans med Adobe Story-appen som är tillgänglig gratis via Adobe Live, som kan skapa skript från grunden eller importera dem från industristandardiserade skrivverktyg som Movie Magic och Final Draft.

När du importerar ett Adobe Story-skript läggs dina scentaggar automatiskt till i din bildlista, så att du kan organisera bilder med dem när du filmar eller när du importerar dem från flyttbara media. De branschstandardiserade skripttaggarna känns igen och indikerar automatiskt exteriöra och interiöra scener, såväl som närheten eller vidden av bilden.

Adobe CS5 fullständiga recensioner

Adobe Photoshop CS5
Adobe Photoshop Extended CS5
Adobe InDesign CS5
Adobe Illustrator CS5
Adobe Dreamweaver CS5
Adobe Fireworks CS5
Adobe Flash Professional CS5
Adobe Flash Catalyst CS5
Adobe Premiere Pro CS5
Adobe After Effects CS5
Adobe OnLocation CS5
Adobe Soundbooth CS5
Adobe Encore CS5

Du kan tidsstämpla platshållare, så dessa kommer automatiskt att associeras när de importeras med motsvarande media. Taggarna och skriptmetadata kommer sedan att föras vidare när projektet och filerna importeras till Premiere Pro CS5, vilket underlättar organisering och sökning och gör den senares röstigenkänning mer exakt.

Sammantaget kommer OnLocations nya manusrelaterade förmågor att hålla det relevant i stora produktioner som behöver hålla stora mängder bilder organiserade enligt en storyboard. Men annars är våra farhågor i början av den här recensionen sanna: för mer friformsproduktioner, eller där manus är korta, gör flytten bort från band det mindre användbart än det brukade vara.

Programvara underkategori Programvara för videoredigering