Adobe Photoshop Elements 5 recension

Kr59

Vi testade alla ledande fotoredigeringsapplikationer i ett grupptest den här månaden (den är exklusivt tillgänglig som en nedladdningsbar PDF – se www.pcpro.co.uk/links/149photo), med Google Picasa, Corel Paint Shop Pro och många fler som kämpar ut. Men Photoshop Elements var den klara vinnaren.

Adobe Photoshop Elements 5 recension

Elements är byggt kring en nedskuren version av industristandarden Photoshop, men hemligheten bakom dess framgång är den separata Organizer-modulen för bildhantering. Detta är byggt kring en central fotowebbläsare, där alla importerade bilder läggs till som miniatyrer som kan ändras smidigt. Med tusentals bilder att hantera skulle det vara lätt att gå vilse, men Organizer erbjuder en tidslinje för att snabbt begränsa din sökning, samt en fantastisk datumvy som låter dig visuellt lokalisera foton via en kalender. En ny kartvy låter dig se bilder efter var de togs; detta är antingen automatiskt från en GPS-aktiverad kamera eller konfigureras manuellt. Du kan också visa bilder efter mapp och importera batch.

Det är enkelt att lägga till nya foton i din samling. Som standard kopierar Adobe Downloader alla bilder till en ny mapp, medan ett avancerat läge låter dig se miniatyrer, rotera bilder, tillämpa information om författare och upphovsrätt och automatiskt dela upp dina bilder i undermappsgrupper baserat på när bilderna togs. Särskilt användbar är möjligheten att ställa in nedladdaren så att den automatiskt tar bort röda ögon, men förvänta dig inte att den tar upp alla fall.

Nedladdningsprogrammet kan nu också användas för att föreslå fotostaplar. Dessa låter dig unikt gruppera liknande foton – med till exempel olika exponeringsinställningar – under en enda representativ bild. Du kan expandera eller komprimera alla eller alla stackar på plats i fotobläddraren – detta gäller även för versionsuppsättningar, som är de stackar som Elements skapar när du redigerar filer.

Stackar ger full kontroll över dina bilder, liksom Elements ad hoc-samlingar, som låter dig skapa godtyckliga grupperingar av bilder, till exempel för utskrift eller vidare arbete. Det som gör att Elements sticker ut är dock dess taggningsfunktioner, som låter dig skapa hierarkier av sökord – familj, vänner, evenemang, platser – och sedan snabbt tillämpa dem på dina foton för framtida hämtning. I andra applikationer tenderar detta att vara en otacksam uppgift, men Elements gör det visuellt och enkelt. En ansiktstaggningsfunktion analyserar bilder, isolerar ansikten som sedan presenteras i en dedikerad dialogruta redo för taggning.

När det gäller redigeringskraft är Elements Organizer nu begränsad till automatisk borttagning av röda ögon och ett enda Auto Smart Fix-kommando. Om du behöver mer än så måste du öppna ditt foto i den separata redigeringsmodulens Quick Fix-fönster. Detta ger verktyg för beskärning, borttagning av röda ögon och markeringsverktyg till vänster, en stor före- och efterförhandsvisning i mitten och de viktigaste färgkorrigeringskontrollerna som skjutreglage till höger. I menyerna Justera och Filter inkluderar alternativen kontroll över nivåer, nyans/mättnad och hudfärg. Nya alternativ inkluderar justera skärpa och korrigera kameraförvrängning.

Växla till Full Edit-läge för full redigeringskraft. Det finns en rad retuscheringsverktyg, till exempel verktyget Healing Brush för att ta bort oönskade fläckar och föremål, och möjligheten att tillämpa färgkorrigeringar som oförstörande lager. Paletten Lager öppnar också för möjligheten till avancerad kreativ sammansättning, medan paletten Konstverk och effekter låter dig tillämpa konstnärliga filter, bakgrunder, former, texteffekter och ramar.