Amazon Fire TV (2015) recension: Streamern som din 4K-TV har väntat på

Kr79

Amazon Fire TV: Hur det fungerar och vad du kan titta på

Som med alla sina konkurrenter är Fire TV beroende av en internetanslutning – det är inte som de gamla mediastreamers som erbjöd streaming huvudsakligen över ditt lokala nätverk och från lokal lagring. Faktum är att den enda gången som Fire TV inte strömmar från internet är när dess ASAP-funktion är på jobbet – ganska genialiskt använder den prediktiv analys för att avgöra vad du kanske vill se härnäst. Om du till exempel tittar på en viss serie, laddar Fire TV ner de kommande avsnitten i bakgrunden, vilket eliminerar hotet om buffring.

Om du hoppas kunna spela lokalt lagrade media är det dock lite knepigare. Som jag redan har nämnt är USB-porten ännu outnyttjad – du kan inte ansluta en lokal hårddisk. Och eftersom DLNA-nätverk inte finns på korten, måste du konfigurera en Plex mediaserver och använda Plex-appen om du vill streama från en NAS-box eller server.

Men de flesta människor kommer inte att säga något om sådana begränsningar: de kommer att vara ganska glada över att få sin underhållning direkt från Amazon. Du kan hyra eller köpa TV och filmer direkt på elden eller, om du betalar för Amazon Prime, njuta av obegränsad tillgång till det omfattande Amazon Prime Instant Video-film- och TV-biblioteket.

namnlös-1

Det finns också stöd för Amazon Digital och Prime Music, vilket innebär att köpta MP3-filer och digitala kopior av de flesta CD-skivor du har köpt via Amazon är tillgängliga tillsammans med Prime Musics växande bibliotek med strömmande musik. Samtidigt betyder den oändliga molnlagringen att du snabbt kan komma åt lagrade bilder för visning på din TV. Kom dock ihåg att du bara får en gratis 30-dagars Prime-testperiod i lådan; därefter kostar det Kr79 per år – samma sak som att köpa en ny Fire TV årligen.

Fire TV är dock inte begränsad till endast Amazon-video och musik, med streamingtjänster från tredje part tillgängliga via appar. Listan har utökats lite sedan boxen först lanserades, med ITV Hub och All 4 som ansluter sig till Netflix, BBC iPlayer, Twitch, My5, Sky News, YouTube, Spotify Connect och Vimeo (för alla versioner av boxen, inte bara den nya ett). I skrivande stund finns det dock inga tecken på Now TV, och om jag var en bettingman skulle jag säga att det är osannolikt att Skys videostreamingtjänst någonsin kommer att komma till Fire TV.

Men vänta! Fire TV spelar också! Bli dock inte för upphetsad. Spelkatalogen på Fire TV är fortfarande överväldigande. Det finns några fantastiska titlar, inklusive Crossy Road, Minecraft, Grand Theft Auto: Vice City och Star Wars: Knights of the Old Republic, plus grejer som indy-hit Knock-knock, men det finns väldigt mycket slagg att vada igenom. Ett stort antal appar och spel faller mellan det värdelösa och löjliga, inklusive titlar som Kitten TV, Traktor TV och fler akvariesimuleringar än du kan skaka en pinne åt.

Amazon Fire TV Stick recension - huvudstartskärmen

Tack och lov är gränssnittet för att navigera i allt detta innehåll – bra och dåligt – enkelt, användarvänligt och mycket lyhört. En tydligt upplagd flikbaserad meny löper ner till vänster, och tillhörande innehåll varieras i horisontella, rullande karuseller till höger. Det är smidigt, snabbt och minimalt. Fördjupa dig i varje kategori och innehållet står i centrum, stora kvadrater av bild underbyggd med en snabb textsammanfattning. Det är lätt att ta sig runt, även om det på större tv-apparater kan kännas som att skärmutrymmet är ganska underutnyttjat. Att behöva scrolla ner för att se de sista orden i en programsammanfattning är inte det bästa exemplet på vettig UI-design.

Amazon Fire TV: Dom

Allt som allt ger Amazon Fire TV en raffinerad, snygg mediaströmningsupplevelse. Förekomsten av halvanständiga föräldrakontroller gör det till ett bra val även för familjer, eftersom du kan begränsa barn från att komma åt appar, spel, foton och musik som du känner kan vara olämplig för dem.

Det finns nackdelar: det faktum att du behöver köpa en kringutrustning för Kr40 för att få ut det mesta av det begränsade urvalet av spelgaller, och det säger sig självt att om du inte är en av dessa Kr79 per år Amazon Prime-kunder, då är Fire TV något begränsad. Var inte i tvivel, Fire TV handlar om att göra det enkelt att spendera pengar på ditt Amazon-konto, köpa filmer och serier med ett alltför enkelt klick på fjärrkontrollen.

Det hela kokar ner till tre enkla frågor: är du en Amazon Prime-prenumerant, vill du ha 4K-videoströmning och är spelfunktionerna viktiga för dig? Om svaret på dessa är ja, ja och nej, och du inte har några kompatibilitetsproblem (kolla recensionerna på Amazons hemsida för att se vad jag pratar om) så kommer Fire TV att göra dig väldigt glad. Men om du hoppas på den ultimata tv-strömnings- och spelenheten som gör-det-allt så är jag rädd att säga att det inte är det – det är något som fortfarande ingen har lyckats få till.

• Se även: Vilken är den bästa TV-streamern i Storbritannien?

Amazon Fire TV 4K specifications

Video outputs HDMI to 4k (30fps)