Amazon Kindle Oasis (2016) recension: Den bästa e-läsaren kommer till ett pris

Kr270

Lyssna noggrant. Jag kommer bara att säga detta en gång: Kr270 är en löjlig summa pengar att spendera på en e-läsare, hur bra den än är. Det är 4,5 gånger så dyrt som den mest grundläggande Kindle och 2,5 gånger dyrare än Kindle Paperwhite.

Det är väl ingen som kommer att falla för detta? Tja, Amazon tycker helt klart annorlunda; dess nya Kindle Oasis är en del av ett nytt drag hos företaget för att producera produkter som faktiskt kan gå med vinst själva, i motsats till att vara förlustledare. Det är lätt att se varför Amazon går på den här vägen. Vad som är mindre tydligt är varför i hela friden någon skulle spendera så mycket på en sådan sak, särskilt när samma företag producerar en rad utomordentligt praktiska och perfekt användbara alternativ för så mycket mindre.

Dessutom presenterade företaget nyligen ett nytt färgalternativ för 2017, mer ”avancerad” Kindle-modell – efterföljaren till Kindle Oasis som vi har granskat nedan. Från den 13 mars kan du förbeställa Kindle Oasis i ”champagneguld” för Kr259,99 och frakten börjar den 22 mars. För detta får du en 32GB, Wi-Fi-aktiverad vattentät e-läsare. Köp champagneguldet Kindle Oasis från Amazon.

Amazon Kindle Oasis recension: Design

Om allt du tittade på var priset, då skulle du behöva skratta, men Kindle Oasis är så mycket mer än bara det. Låt oss överväga designen ett ögonblick. Först till kvarn, det är underbart. Lätt som en fjäder och tillräckligt liten för att läggas i fickan, Oasis är tunnare och lättare än någon Kindle som har gått före den.

[gallery:1]

Med en vikt på bara 131 g och avsmalnande till en minimal 3,7 mm vid dess tunnaste punkt, är det en mer arthouse-novell än en fullskalig kriminalthriller i storlek. Och ändå, trots sin filmstjärna, är den fortfarande en mycket praktisk enhet. Den förskjutna skärmen framtill och greppet bak ger dig någonstans att sätta fingrar och tummar medan du läser utan att behöva oroa dig för mycket för att vända blad av misstag.

Strömknappen är förnuftigt placerad i det övre hörnet, och äntligen – efter att ha experimenterat med enbart pekskärmsdesign och virtuella, haptiska feedback-baserade knappar under de senaste åren – har Amazon äntligen tagit tillbaka fysiska sidvändningsknappar.

Du kan fortfarande använda pekskärmen för att svepa fram och tillbaka genom dina texter om du vill. Visserligen krävs pekskärmen för att navigera runt i användargränssnittet och skriva in text via tangentbordet på skärmen, men det är bra att ha något som du kan vila tummen på och klicka på utan att behöva sträcka sig över skärmens surround. Allt blir en enhet som är en fröjd att hålla under långa perioder; precis vad du vill ha av en e-läsare, faktiskt.

[gallery:9]

Och om allt detta inte är tillräckligt för att betala premien på 160 Kr, så kanske premiumläderfodralet som Amazon ingår i lådan kommer att vara det. Liksom resten av Oasis är detta vackert designat. Den fästs magnetiskt på baksidan av läsaren, så du behöver inte lyfta ut enheten om du vill använda den ur fodralet av någon anledning, och den är gjord av äkta läder – den bästa sortens läder – svart eller brun, fullkornig, mjuk vid beröring och perfekt passande. Det är en ordentlig, lyxig accessoar av det slag du kan förvänta dig när du har spenderat motsvarande ett års förråd av pocketböcker på en sak.

Vill du dock veta dess bästa funktion? Den magnetiska luckan som fästs på baksidan av Oasis har ett eget inbyggt batteri, som i kombination med e-läsarens huvudbatteri ger uthållighet på månader snarare än veckorna du fick med Voyage. Med locket påsatt kommer en enda laddning att hålla i upp till åtta veckor, även om det är baserat på bara en halvtimmes läsning om dagen med ljuset inställt på tio – strax under halva ljusstyrkan.

[gallery:3]

Amazon Kindle Oasis recension: Visa

Och den skärmen är precis lika bra som den någonsin varit. Den mäter 6 tum över diagonalen – exakt samma storlek som skärmen på Voyage och Paperwhite – och har samma upplösning också, med en pixeltäthet på 300ppi. Jag kan se varför Amazon inte har ändrat det. Texten är lika skarp som den är på den utskrivna sidan, vilket är allt du behöver, medan frontbelysningen ökar kontrasten och låter dig läsa på natten utan en sänglampa.

Liksom med Voyage förra året är Oasis display toppad med ett lager av härdat glas som löper över hela enhetens yta, och detta har en silkeslen, halvmatt finish som håller reflektioner och bländning borta. Jag föredrar den lite grövre känslan av Paperwhites skärm under fingret än halkan som finns här, men det är ingen kritik, bara min egen förkärlek.

[gallery:7]

Överraskande nog saknar Oasis en av funktionerna som Amazon var angelägen om att gala om på resan förra året. Det finns ingen sensor för omgivande ljus på framsidan, så det går inte att justera intensiteten på frontljuset för att matcha omgivningen. Den har dock en orienteringssensor, så att du kan hålla Kindle i vänster eller höger hand och hålla de viktiga knapparna bekvämt tillgängliga under tummen – texten rättar sig automatiskt när du roterar skärmen, precis som på en smartphone.

En annan förbättring är att Oasis frontljus använder 60 % fler lysdioder än Voyage, vilket säkerställer en jämnare, konsekvent belysning än någon annan jag har sett på någon annan e-läsare. Med tidigare Kindles och rivaliserande enheter från andra tillverkare har det alltid varit möjligt att se ljuskällan – längs antingen den övre eller nedre kanten av skärmen, precis under ramen – men här är det nästan omöjligt att se var det är ljuskällan kommer från, oavsett hur mycket du lutar dig mot ljusstyrkekontrollen.

Amazon Kindle Oasis recension: Användargränssnitt och prestanda

Om du hoppades på mer UI för pengarna kommer du dock att bli besviken. Amazon Kindle Oasis använder exakt samma front-end som andra nuvarande Kindles, vilket innebär att om det är något du inte gillar med den, tuff luck.

Det är dock inte något som har stört mig, och det nyligen uppdaterade användargränssnittet är en fröjd, komplett med sin attraktiva startskärm, som visar omslag på nyligen nedladdade och lästa böcker i mitten, plus förslag på vad du ska läsa härnäst längst ner. Du kan fortfarande se böcker efter omslag eller i en lista om det är vad du tycker om, men jag skulle kunna gissa att det mesta av din tid kommer att spenderas på att faktiskt läsa böcker på enheten, resten av gränssnittet kommer inte att störa dig. anteckna.

[gallery:6]

Det är alltså lika bra att Amazons läsgränssnitt – perfekt som det har blivit under tidens lopp – är bra för just det. Funktioner som X-Ray, Smart Lookup, Whispersync och Wikipedia-integrering bidrar alla till läsupplevelsen och gör det mycket mer givande att plöja igenom den senaste Booker-nomineringen än på någon annan e-boksläsare. Sidsvängningshastigheten är också väldigt pigg, så mycket att jag inte märkte det alls när jag läste på Oasis, oavsett om jag hade den inställd på att uppdateras helt varje gång eller inte.

Det finns bara ett område där Kindle Oasis front-end kommer till kort. Trots de senaste förbättringarna av dess textinställningsmotor som leder till ett mer ”bokliknande” utseende, och introduktionen av det nya Bookerly-fonten, kan utbudet av visuella justeringar och justeringar fortfarande inte matcha dem på andra e-läsare.

Ändå kommer de flesta människor att kunna hitta en kombination som fungerar för dem från de sju teckensnitten, åtta teckenstorlekar och tre varianter av radavstånd och marginaler och det är värt att komma ihåg att Amazons innehållsval och priser fortfarande ligger huvud och axlar över resten . Jag är särskilt förtjust i Amazon Lending Library och den nya Prime Reading-tjänsten, som tillhandahåller gratis läsmaterial till Amazon Prime-prenumeranter.

Amazon Kindle Oasis recension: Dom

Det finns inga argument för att Kindle Oasis är en fantastisk enhet för att läsa vidare. Den är tunnare, lättare, snabbare och mer genomtänkt utformad än någon Kindle innan den. Skärmens ljus har förbättrats och den har bra batteritid. Det är en fantastisk sak att läsa dina böcker om – de bästa i branschen, utan tvekan.

Och så, om du spenderar mycket tid med din e-läsare och inte har något emot att betala den rejäla premien eller om du desperat letar efter den där extra speciella födelsedagspresenten till någon du älskar, är det något jag varmt kan rekommendera. Är det bra valuta för pengarna? Absolut inte, men det var trots allt aldrig poängen.

LÄS NÄSTA: Amazon Kindle Voyage recension