Asus P5B Premium Vista Edition recension

Kr143

Många tillverkare kämpar för att komma med på Vista-tåget, men få gör det med lika mycket bravur som Asus. Förra månaden gav den oss den första SideShow-enheten – en inbäddad skärm i locket på sin W5fe-anteckningsbok. Den här månaden har vi ett stationärt moderkort med en SideShow-skärm, samt integrerat flashminne för att dra fördel av Vistas ReadyBoost-funktion och TPM-stöd (Trusted Platform Module).

Från början bör vi dock påpeka att den lovande SideShow-skärmen strängt taget inte är kompatibel med Vista SideShow. För att få det Asus kallar ScreenDUO att fungera behöver du installera en uppsättning drivrutiner från den medföljande CD:n, samt använda den dedikerade USB-porten på moderkortet. Sedan kan du aktivera prylar i SideShow-verktyget i Vistas kontrollpanel, även om du inte kan använda Microsofts standard- eller nedladdningsbara erbjudanden: Asus tillhandahåller prylar för inkorgen, kontakter och kalender i Outlook 2007, samt extrafunktioner för att kontrollera iTunes och Windows Media Spelare.

För att vara riktigt lockande behöver ScreenDUO mer flexibilitet än så här. De billiga kontrollerna, USB-kabeln som driver den och det faktum att många av prylarna inte är skräddarsydda för en stationär PC undergräver dess användbarhet. Även att spela musik kräver åtkomst till hårddisken, eftersom det bara finns 64 MB minne ombord; så datorn måste vara påslagen också. Men det finns absolut potential. En menydriven Bluetooth-fjärrkontroll som kan sova eller väcka din dator, spela musik, justera volymen och styra Media Center har verkligen tilltalande. För tillfället paketerar Asus en lite mindre användbar (och krånglig) infraröd-baserad fjärrkontroll. Den infraröda mottagaren (som ansluts till en annan dedikerad USB-port) är dock ful.

En mer spännande funktion hos detta Vista Edition-moderkort är den integrerade ReadyBoost-modulen, som Asus kallar Asus Accelerated Propeller, eller ASAP. Det är i grunden magen hos en 512 MB flash-enhet lödd i ett mellanbords USB-huvud. Däremot hittar du inte en 512MB lagringsenhet i Vistas datorsektion från av. Istället måste du installera en annan uppsättning drivrutiner från drivrutins-cd:n. Återigen var den här processen mer komplicerad än vi skulle vilja: att klicka på drivrutinsinstallationsprogrammet anropade precis ett meddelande som kräver att vi installerar drivrutinen först. När du klickade igen startade installationsprogrammet och slutade med ett meddelande om att aktivera ReadyBoost i kontrollpanelen. Men ReadyBoost hävdade då att ingen ReadyBoost-enhet var ansluten. Vi utförde den vanliga Vista-fixen att starta om datorn bara för att konstatera att vi nu inte hade någon igenkänd startenhet. En jakt genom BIOS avslöjade att ASAP-enheten trodde att det var en hårddisk och hade tillskansat sig vår Western Digital Raptor-testdisk. Startordning sorterad, möttes vi av den vanliga dialogrutan för bärbara lagringsenheter som erbjuder att testa vår enhet för ReadyBoost-kompatibilitet.

Vi har funnit att ReadyBoost är användbart, särskilt på system med mindre än 512 MB RAM, men det fanns ingen märkbar förbättring av våra riktmärken, som är utformade för att förhindra cachning där det är möjligt för att ge konsekventa resultat. Vi mätte dock några sekunder när vi rakade bort starttider.

Andra Vista-fokuserade extrafunktioner inkluderar en TPM-header för BitLocker om du har råd med Vista Ultimate och den valfria TPM själv. Och slutligen borde en dubbel mikrofon göra röstigenkänningen inbyggd i Windows Vista lite mer effektiv.

Prestationsmässigt var styrelsens poäng i nivå med förväntningarna; samma komponenter i ett 975X-kort fick 1,56 till P5B:s 1,55. Men även om du kanske tror att det här är ett dubbelgrafikkort, kan den andra PCI Express 16x-kortplatsen bara hantera upp till 4x bandbredd.