Axis 207MW trådlös nätverkskamera recension

Kr265

Axis har traditionellt erbjudit några av de minsta IP-kamerorna på marknaden. 207MW tar diskret övervakning ett steg längre, eftersom Axis hävdar att det är världens minsta megapixelkamera, som erbjuder en imponerande toppupplösning på 1 280 x 1 024 pixlar.

Den använder samma kompakta chassi som 207 och 207W, och den kommer med ett väggmonteringsfäste och en G-klämma också. Trådbundna och trådlösa anslutningar stöds, eftersom kameran har en Fast Ethernet-port och 802.11g trådlös klient. Du får MPEG4 och Motion JPEG-komprimering, full-rörelsedetektion, en inbyggd mikrofon för envägsljud och en fyrpolig plint för att lägga till ytterligare larm och styra externa enheter som säkerhetsljus.

Installationen är enkel, eftersom den medföljande Axis IP Installer söker efter kameran och presenterar den redo för konfiguration. Axis mindre kameror stöder fortfarande inte Power over Ethernet, men nätadaptern har nästan två meter kabel, och en förlängningskabel ger ytterligare 180 cm till längden. Trådlös installation hanteras väl, eftersom webbgränssnittet visar alla tillgängliga åtkomstpunkter – klicka bara på en, lägg till dina WEP- eller WPA-detaljer och så är du iväg.

Vårt första svar på livevisningssidan var att vi skulle behöva en större bildskärm. Vid maximal upplösning kunde vi inte se hela livebilden på en 21-tumsskärm, trots att den var inställd på samma upplösning. Du får 15 inställningar att spela med, men observera att bildfrekvensen är en olycka, eftersom den sjunker till endast 12 fps vid högsta upplösning. När det kommer till bildkvalitet kan vi lugnt säga att Axis har gjort det igen – det här är så mycket bättre än konkurrenterna. När objektivet har fokuserats manuellt för att passa, blir den resulterande bilden skarp och ren med bra övergripande färgbalans. Artefakter är iögonfallande genom sin frånvaro och, även vid de lägre bildfrekvenserna, förmedlas rörelser ganska bra.

Bandbreddsutnyttjande är alltid ett problem med IP-kameror och vårt HP ProCurve 2848 webbövervakningsverktyg visade att kameran använde 15 % av en 100 Mb/sek anslutning när den var inställd på Motion JPEG med två klienter anslutna till den. Lyckligtvis, med MPEG4 valt, sjönk detta till under 10%, även om paketet endast innehåller en enanvändaravkodarlicens.

Den största inverkan kommer att vara på trådlös verksamhet, och vi testade bandbreddsförbrukningen med AirMagnets utmärkta programvara för Laptop Analyzer. Med en 802.11g-anslutning och den högsta valde upplösningen sög kameran upp cirka 15 % av tillgänglig bandbredd med en enda klient som fick åtkomst till den med hjälp av Motion JPEG. Att gå över till MPEG4 igen minskade detta till 10 % mer hanterbara. Det är också värt att notera att det här läget låter dig ställa in en maximal bithastighet för att minska effekten ytterligare.

För en så liten kamera är bildstorleken och kvaliteten som 207MW levererar fantastisk. Lägg till antalet funktioner som erbjuds, och det finns inget att röra vid det till det här priset.