Bayonetta och Bayonetta 2 recension: Det är dags för byte

Kr42

Uppdatering: Även om Bayonetta och Bayonetta 2 båda kan köpas som digitala nedladdningar i Nintendo-butiken, är det värt att notera att den fysiska kopian av Bayonetta 2 kommer med en nedladdningsnyckel för det första spelet. Om du funderar på att ta båda spelen är din bästa insats därför att beställa en fysisk kopia av uppföljaren.

I skrivande stund, Argos erbjuder spelet för Kr40,99, liksom Amazon. Vår granskning fortsätter nedan.

Det är darrande kött under änglars steniga ansikten. I Bayonetta och Bayonetta 2, Guds arméer bär kusliga masker, tomma uttryck, och det finns ett nöje att få i att slå dessa ansikten till en blodig massa. Nu, tack vare deras ankomst till Nintendo Switch, kan du göra allt på din morgonpendling.

PlatinumGames’ Bayonetta och Bayonetta 2 har fått en spott och polering för Nintendos konsol, förstärkt dess kalejdoskop av heligt blodbad till supersmidiga 60 fps. Förutom en förhöjd bildhastighet är den verkliga attraktionen med deras ankomst på Switch möjligheten att spela dessa spel var du än vill. Given Bayonettas struktur kring korta, explosiva setpieces, det är ett sätt att spela som är väldigt vettigt; väl lämpad för halvtimmesskurar på tåget eller lunchrasten.[gallery:5]

Om du inte är bekant med världen av Bayonetta, den kretsar kring den titulära häxan när hon leker runt i ett danteskt land där krafterna från Paradiso och Inferno har fallit ur spel. Det är ett sprudlande lägeräventyr, ofta obegripligt, men fullt av humor och en medryckande huvudperson. Bayonetta är sexualiserad, ibland med takten av en tonårsfantasi, men ofta med humor och en söm av respektlöshet som går igenom de två spelen.

Denna senare aspekt innebar att familjevänliga Nintendo inte var det mest självklara valet att ta med Bayonetta 2 till marknaden, vilket den gjorde som en exklusiv Wii U 2014. Den olyckliga konsolens relativa impopularitet, särskilt jämfört med Switchens framgång, betyder att den här porten sannolikt kommer att vara första gången många människor kommer att uppleva spelet – och det är mycket bra. Bayonetta 2 förfinar och bygger vidare på den första Bayonetta, skär bort originalspelets sämre aspekter samtidigt som den förbättrar den sinnesböjande grafiken och skärper dess fantastiska strid. Med en Switch-exklusiv Bayonetta 3 vid horisonten, det finns ingen bättre tid att fördjupa sig tillbaka i denna galna serie.

Rytm och flow

Båda spelen är väldigt lika, och betonar stilfulla, frenetiska strider. Flödet av striderna i Bayonetta är bland det bästa du hittar i ett videospel, även i PlatinumGames egna stall av titlar. Om du gillade striden under förra årets Nier: Automater, till exempel hittar du mycket att älska i de balletiska svängarna och virvlarna i Bayonettas fightingstil. Att hålla kombinationer igång kan vara en riktig utmaning, särskilt vid svårare svårigheter, men kraften i PlatinumGames design ligger i hur den får dig att känna dig kraftfull och exakt, även om du halvt mållöst mosar knappar.

[gallery:23]

Hjärtat i detta är Witch Time; ett långsamt, lila tonat läge som aktiveras under några dyrbara sekunder när du lyckas undvika en attack i sista möjliga ögonblicket. Det är oerhört tillfredsställande att dra av, och en central del för att behålla en känsla av flyt under långa slagsmål. Kasta in en hög med olika vapen och kombinationer, och Bayonetta bygger gradvis upp ett imponerande utbud av attacker runt denna centrala pelare av attack, undvika, långsam tid, attackera hårdare.

De flesta aspekter av Bayonettas strid fortsätter direkt in Bayonetta 2, även om uppföljaren innehåller ett ”rage”-läge som heter Umbran Climax som kan aktiveras när den magiska mätaren är full. Det andra spelet stryker också ut några av de mest irriterande aspekterna av Bayonetta 1, till exempel ett upprepat pussel som går ut på att undvika blixtar för att sakta ner tiden. Tweaks och visuella förbättringar bortsett från, men Bayonetta 2 är mycket likt den första Bayonetta. Så mycket, faktiskt, om du inte är sugen på att plocka isär Bayonettas nudlade storyline Jag skulle rekommendera att ta tag i den iterativa uppföljaren över det första spelet. Som sagt, det är värt att nämna den fysiska kopian av Bayonetta 2 kommer med en gratis nedladdningskod för originalet Bayonetta.

Switch-utgåvan kommer med Nintendo-tema kostymer för Bayonetta: en kvinnlig Link-outfit; en Princess Peach outfit; och en Samus-outfit, var och en med sina egna speciella förmågor. Precis som Wii U-versionerna kan du också använda Switchens pekskärm för att spela spelet – även om detta är ganska värdelöst när du har fler än ett par fiender på skärmen. Handhållet läge fungerar utmärkt, men med så mycket som hände på skärmen var det några ögonblick jag tappade koll på handlingen. De galna scenerna kan vara förvirrande när de spelas på din TV, och det förvärras när de krympts till en mindre skärm.

En känsla av förvirring är en del av Bayonetta erfarenhet dock. Det här är trots allt ett par spel som ser dig slåss ovanpå ett rörligt stridsflygplan, eller hoppa runt ett enormt, upp och nervänt änglansikte, flaggat av ett par drakhuvuden. Det hela är så vibrerande udda att du kommer att förlåta några ögonblick av förvirring för det glada kaoset av att skjuta kulor från dina högklackade stövlar. En absurd fröjd.