Bose QuietComfort 35 recension: En av de bästa brusreducerande hörlurarna man kan köpa för pengar

Kr290

Under åren har Bose skapat en nisch för sig själv på marknaden för aktiva brusreducerande hörlurar. Och det har gjort dem under lång tid också – ända sedan 2000.

Konstigt nog är dock QuietComfort 35 för ett företag så starkt förknippat med det högteknologiska slutet av personligt ljud Boses första par hörlurar som kombinerar trådlös drift med brusreducering. Företagets SoundLink-sortiment klippte kabeln för ett tag sedan men har inte brusreducering, medan tidigare QuietComfort brusreducerande modeller var alla kablage.

LÄS NÄSTA: Det här är de 12 bästa hörlurarna du kan köpa

Det är en stor sak, särskilt när brusreduceringen är lika bra som Boses. Om du inte har provat ett par tidigare, låt mig förklara hur effektiva de kan vara.

På Alphr-kontoret hörs konstant bakgrundsljud från luftkonditioneringen på cirka 47 dBA. Med QuietComfort 35s på och brusreducering aktiverad försvinner det bakgrundsbrummandet helt.

För att vara rättvis är det den här typen av ljudaktiva brusreducerande hörlurar som utmärker sig för att reducera, så jag tänkte ge dem en svårare uppgift och vandrade ut genom dörren och ner till Tottenham Court Road, en av de mest trafikerade gatorna i centrala London . Även här klipper QuietComforts bort mycket av bruset, inklusive det mesta av högnivågrejer som andra brusreducerande hörlurar vanligtvis inte når. Och de är fantastiskt bra på att ta bort mullret från flygplansmotorljud och bädda in dina trumhinnor i en skyddande filt av ljudsro.

[gallery:1]

Jämfört med AKG N60 NC är skillnaden natt och dag, och det finns massor av andra brusreducerande hörlurar jag har provat som inte kommer i närheten. Där AKG:erna släpper in mycket högljud, håller Bose allt stilla, lugnt och tyst. Faktum är att de enda hörlurarna jag har lyssnat på som kommit nära är Sony MDR1000X. Även då bidrar Boses överlägsna komfort och passform till att lägga till den extra biten av ljudtätning som hjälper dem att kanta fram.

Det är goda nyheter för dina öron. Det betyder att du kan sitta på ett tåg, flyg eller i en bullrig kontorsmiljö utan att behöva pumpa upp volymen. Och ändå kommer du fortfarande att kunna höra alla detaljer i musiken.

Bose QuietComfort 35 recension: Perfektion i design och funktion

Boses framgång har dock inte helt berott på dess brusreducerande teknik. Långt innan den nuvarande trenden för bastunga hörlurar med mode-först, byggde det bekväma produkter som folk ville bära och lyssna på.

Som du kan förvänta dig av ett par hörlurar som kostar runt 300 quid, är QuietComforts extremt bekväma att bära, med mjuka, vadderade kupor som sitter tätt runt öronen. Det finns precis rätt mängd fjäder i pannbandet för att förhindra att de flyger av ditt huvud när du nyser utan att utöva obehagligt tryck, och de fälls platt, så att du enkelt kan förvara dem i den medföljande hårda väskan när de inte används .

Den högra öronkåpan rymmer alla kontroller, och det finns ganska mycket att ta tag i. Det finns en trelägesbrytare på utsidan av koppen för att slå på brusreducering och sätta QuietComforts i parningsläge. Volymkontroller och en multifunktionsknapp sitter på den bakre kanten av koppen, bredvid ett par lysdioder som indikerar batteri- och Bluetooth-anslutningsstatus. Det finns också ett NFC-chip för snabbare parkoppling med kompatibla Android-smarttelefoner.

[gallery:2]

I lådan finns det ett hårt fodral med en plats i hörnet för att förvara den så viktiga flygbolagsljudadaptern, en USB-kabel för att ladda hörlurarna och en 3,5 mm ljudkabel för att lyssna när batteriet tar slut. Tyvärr, den medföljande kabeln har ingen kontrollmodul eller mikrofon, så du kan inte ta eller ringa telefonsamtal när batteriet är torrt, men eftersom batteriet räcker i 20 timmar med både brusreducering och Bluetooth aktiverat, vann detta inte vara en mycket vanlig händelse.

Min kollega Nathan Spendelow spenderade kalla hårda pengar på ett par nyligen och svär vid batteritiden – han behöver bara ladda dem en gång i veckan med måttlig användning – och när jag säger måttlig, pratar jag om en pendling på 45 minuter åt varje håll, fem dagar i veckan och en till två timmars lyssnande varje dag vid sitt skrivbord. Det är ganska imponerande grejer.

Bose QuietComfort 35 recension: Ljudkvalitet

Boses senaste hörlurar är dock svåra att fästa när det kommer till ljudkvalitet. De låter bra, men eftersom de använder Boses nya, dynamiska EQ, som förstärker vissa frekvenser beroende på volymnivån du ställer in, är det svårt att säga något kategoriskt om antingen den övergripande ljudkvaliteten eller ljudsignaturen i allmänhet.

Vrid upp volymen och spela något bastungt, och det är uppenbart vad EQ gör: den dämpar den låga delen när volymen stiger och ökar den på tystare nivåer. För audiofiler som spenderar all sin tid på att leta efter ett perfekt platt frekvenssvar kommer detta att låta som deras värsta mardröm – som att servera Beluga-kaviar med Lidl-bakade bönor.

[gallery:7]

I verkligheten finns det massor av människor som kommer att älska ljudsignaturen i QuietComfort 35. I mina öron låter de ibland överbasigt och lite hårt när man verkligen skruvar upp veken, men för det mesta är det bra balans mellan avancerade detaljer och low-end grunt som kommer att tilltala den allmänna lyssnaren, speciellt vid måttliga volymer.

På Trentemoellers otroligt bastunga Les Djinns remix, till exempel, det är lite för mycket basnärvaro på övre volymnivåer för min smak, men det är perfekt kontrollerat och förvränger aldrig. Spela något lite mer akustiskt eller popbaserat, under tiden, och QuietComforts är helt i sitt element. Art Peppers själfulla tenorsax låter härligt fylligt på Patricia, förmedlar spårets känslor utan ansträngning. Jess Glynnes Ta mig hem kommer över med en underbar känsla för skala, medan huvudspåret på Last Shadow Puppets senaste album – Flyg – presenteras på ett rakt sätt, med mycket kick till trummorna och bett på baslinjen.

Det finns alltid en känsla av att ljudet manipuleras bakom kulisserna, men för det mesta spelar det ingen roll. Det är lätt att luta sig tillbaka, njuta av musiken och glömma tekniken. Och det är vad bra hörlurar ska handla om.

Bose QuietComfort 35 recension: Omdöme

Som jag har föreslagit, om du gillar din musik ren och oförfalskad, är Bose QuietComfort 35 inte hörlurarna för dig. Den aktiva EQ:n och ibland bombastiska presentationen ser till det.

Men om du gillar att kunna blockera omvärlden, inte vill vara fysiskt bunden till din telefon och obehaget av att trycka ner propparna i öronen inte är något för dig, finns det inget bättre än Bose QuietComfort 35 .

De är dyra, men helt enkelt fenomenala trådlösa brusreducerande hörlurar och de förblir så mer än ett år efter deras första lansering.