Cakewalk Sonar 5 Producer Edition recension

Kr280

För några år sedan var det en enkel uppgift att välja PC-program för musikproduktion. Om du ville spela in och mixa liveinstrument var Cubase det självklara valet. Om loopmanipulation var din grej, var Acid Pro vägen framåt. Ableton Live var främst ett prestationsverktyg och Propellerhead Reason, en samling syntar av hög kvalitet. Idag är dessa distinktioner mycket mindre tydliga. Cubase erbjuder nu loopmanipulation i realtid, Ableton Live inkluderar omfattande MIDI-redigering och den nyligen tillkännagivna Acid Pro 6 lovar flerspårsinspelning.

Medan generella och loop-orienterade program fortsätter att konvergera, har Sonar alltid gränsat båda lägren. Version 4 var inte den mest innovativa mjukvaran för musikproduktion på marknaden, men genom att imitera och ofta förbättra de bästa egenskaperna hos sina konkurrenter levererade Cakewalk ett extremt mångsidigt paket. Dess flerspårsinspelning plus ljud- och MIDI-redigeringsfaciliteter på hög nivå var en match för även Cubase SX, medan dess rutt-vad som helst-var som helst mixarkitektur, fantastiska effektbibliotek och möjligheten att flytta, duplicera och ordna om effekter helt enkelt genom att dra dem med musen gjorde det till vår bästa rekommendation för PC-baserad inspelning och mixning. Samtidigt gjorde Acid-stil automatisk tempomatchning av samplingar och några imponerande loopmanipuleringsverktyg Sonar lika skicklig som ett kompositionsverktyg.

Efter att redan ha överglänst Cubase och Acid Pro, siktar Sonar 5 på Reason, med en mängd nya instrumentplugin-program som går långt utöver startpaketen som medföljer de flesta paket. Pentagon I är en imponerande synthesizer i analog stil med en mängd moduleringsalternativ och ett gigantiskt ljud att matcha. PSYN II följer liknande linjer – bakom dess flikar gränssnitt finns en komplex synthmotor. Dess ton är mer kontrollerad och klinisk än Pentagon I:s och även om den inte är riktigt lika pirrande i ryggraden, är dess utrymme för experimentering enormt.

Resten av instrumenten blir en välbalanserad samling av hög kvalitet, med ett par samplingsbaserade syntar från Roland, en ReCycle loop-spelare och en samplingstrummaskin. Faktum är att den enda anmärkningsvärda frånvaron är en samplare för allmänt bruk, men det är orättvist att klaga när – Bortsett från anledningen – tävlingens instrumentsamlingar inte kommer i närheten av Sonars.

Effektbiblioteket har också ett par spännande nya tillägg. Perfect Space är en plug-in för konvolutionsreverb som använder impulssvar som fångas i verkliga utrymmen för att ge extremt realistiska akustiska simuleringar. Dess impulssvarsbibliotek är ganska lätt för konsertsalar och kyrkor, och fokuserar mer på experimentella effekter som pianoresonanser, grottor, gitarrförstärkare och leksaksmikrofoner. Dessa kan ge intressanta resultat, men vi rekommenderar en resa till www.noisevault.com att fylla på med mer praktiska impulssvar. Det andra anmärkningsvärda tillägget är en multibandskompressor, som är utmärkt för att ge bredbandsljud som trummor och fullmixar en större närvaro än livet.

V-Vocal är en mjukvarureinkarnation av Rolands VariPhrase-teknologi, ljudmotsvarigheten till Silly Putty. Inspelningar kan läggas om, antingen för att korrigera stämningsproblem i stil med Antares Auto-Tune, för att harmonisera melodier eller för att helt omforma dem till oigenkännlighet. Timing, volym och sångformanter manipuleras med liknande nivåer av elasticitet. För sång är detta den mest spännande nya processorn som finns, och att testa den på andra ljud kan leda till intressanta, om än ganska oförutsägbara, resultat.