Canon Digital IXUS i5 recension

Kr196

Med tekniken som rör sig så snabbt som den gör nu för tiden är det lätt att vara girig – vi vill ha den mindre, snabbare och billigare. Men när det kommer till kameror finns det avvägningar som måste göras mellan fysisk storlek och de funktioner de kan erbjuda. Men det behöver inte alltid vara smärtsamt.

Canon Digital IXUS i5 recension

Ta Canons lilla nya IXUS i5: det finns ingen optisk zoom, ingen sökare, ett objektiv med fast bländare på 6,4 mm och endast begränsad kontroll över inställningarna. Ändå är det fortfarande en mycket önskvärd kamera.

Med sina små 90 x 47 x 19 mm (WDH) mått, rundade hörn och 130 g vikt kommer du knappt ens att veta att den ligger i fickan – allt du kan begära från en peka-och-skjut-kamera.

Starttiden är rimlig, med kameran bra att köra på knappt 3 sekunder. Slutarfördröjning är inget problem, men det är svårt att ta mer än en bild var 5:e sekund eller så, och det finns inget kontinuerligt fotograferingsläge.

Den lilla storleken har också andra begränsningar. 1,5-tums LCD-skärmen är liten, om än relativt ljus och tydlig, och vi hade tillfälle att missa en optisk sökare. Det finns också lite utrymme för fysiska kontroller, med endast blixtinställningar tillgängliga utan att fördjupa sig i menyn. Det kompenseras till viss del av Canons utomordentligt användbara menysystem, som erbjuder de vanliga förinställda ”scenerna”, inklusive natt, porträtt, inomhus och till och med under vattnet – för användning med det vattentäta fodralet (tillval). I manuellt läge får du tillgång till vitbalansinställningar och exponering (ISO 50 till 400, plus kompensation på +/-2EV). Mätläget kan också växlas från centrumvägt medelvärde till spot eller utvärdering.

Överlåten till sina egna enheter är den automatiska vitbalansen effektiv även i svagt ljus, och den automatiska exponeringen fattar vettiga beslut. AiAF-fokuseringssystemet är i allmänhet också mycket användbart.

I det stora hela ger IXUS i5 utmärkta resultat, med rika färger och bra detaljupplösning. Det finns en liten mjukhet i kanterna på vissa bilder, och de lila kanterna av kromatisk aberration dyker upp då och då, men inget av det är ett stort problem. I de flesta ljusförhållanden är färgbalansen och brusnivåerna bra, även om byte till ISO 200 ger betydande brus, och ännu mer vid ISO 400. En autofokushjälplampa ingår för förhållanden med svagt ljus och närvaron av ett stativ fäste och långslutarläge hjälper till med nattfotografering. Blixten är lite svag för utomhusbruk, men överröstar inte bilder inomhus.

Makroläget är imponerande, även om fokusering blir ett problem i ändarna av dess räckvidd. Utan optisk zoom tyckte vi ibland att det var frustrerande att få de bilder vi ville ha, men 5-megapixel-CCD:n ger lite utrymme att beskära senare. IXUS i5 tar även filmer på upp till 3 minuter i 320 x 240 (15 fps) eller upp till 30 sekunder vid 640 x 480 (10 fps).

Detta är en väl sammansatt kamera, som både känns och ser ut som att den kostar mer än prislappen under 200 pund. Den finns till och med i ett urval av färger.

Du behöver uppgradera 32MB SD-kortet snabbt, men den här kameran kommer annars att tillfredsställa de flesta direkt från lådan. Batteritiden är också bra: litiumjonbatteriet räckte i nästan 200 bilder innan det visade tecken på att ta slut. Alla som vill ha mer flexibilitet skulle ha det bättre med Sony DSC-W1 till samma pris, men om du är ute efter en högkvalitativ, bärbar, robust och attraktiv kamera är IXUS i5 ett bra val.