Championship Manager 2007 vs Football Manager 2007 recension

Kr18

Om du, precis som vi, har gett mer än ett decennium åt Sports Interactives ursprungliga Championship Manager-serie, kommer du att vara medveten om att den idag lever vidare, omdöpt till Football Manager. Ett omklädningsrum för två år sedan såg utgivaren Eidos – endast beväpnad med rättigheterna till det berömda Championship Manager-namnet – lansera sitt eget olyckliga försök, och de som vet gick över till FM-sidan i massor. Så, med lanseringen av 2007 års utgåvor av båda spelen, kunde den mogna unge täppa till det erfarna proffset?

Du kan vara säker på att CM2007 nu är ett perfekt spelbart spel som förvandlar de två senaste felbelagda utgåvorna till historien. Matchmotorn med flera kameror är dess mycket hyllade styrka och även om spelarna bara är kägelformade markörer, kommer du att se otaliga smarta lobbade mål, curlers och ett-tvåor. Men det finns några problem som knäpper dig tillbaka till verkligheten.

Vi har några tvivel om AI: målvakter är noga med att rusa ut, och försvarare stannar ofta några meter från bollen och stirrar på medan motståndarna går in för att göra mål. Andra småsaker river, som avsaknaden av frisparksattribut och den hemska team-talk-funktionen, som verkar ha en annorlunda och slumpmässig effekt från match till match.

Det högprofilerade analysverktyget ProZone borde vara ett bra tillägg, men det känns lite klibbigt. Det är svårt att få ut det du vill ha från det och även om du ser något du vill utnyttja, är utbudet av taktiska alternativ helt enkelt inte lika brett som i FM2007, så du kan ofta inte implementera de ändringar du vill ha. . Men totalt sett finns det tillräckligt med ett steg framåt i konsistensen och spelbarheten för CM2007 för att antyda att vi nästa år kan ha en riktig duell på handen.

Så, förutom att de är smickrade av CM2007:s allt mer välbekanta menyskärmar, behöver FM-teamet inte oroa sig ännu. Det viktigaste du lägger märke till efter att ha spelat båda spelen är hur mycket mer intuitivt FM-gränssnittet är: beroende på dina nuvarande handlingar innehåller sidofältet ett menyträd med alla alternativ du kan behöva.

Texten i matchen och nyheterna har alla justerats för att bli ännu mer fängslande, och SI lägger gradvis till bilder för varje spelarprofil i spelet – förhoppningsvis till nästa säsong kommer de att vara kompletta. 2D-matchningsmotorn kanske saknar den grafiska stilen från CM2007, men AI:n är så felfri som du kan förvänta dig med tanke på åren av förfining.

Sedan har du finurliga små detaljer som det nya ”kunskaps”-attributet för all personal i bakrummet: en dansk scout kommer att ha expertkunskaper om de skandinaviska ligorna och avslöja den tidigare dolda statistiken för spelare i den regionen. Tillsammans med nya klubbanknytningar – framför allt matar- och moderklubbar – kan du utveckla ett nätverk av kunskap för att gräva fram talanger från hela världen. Styrelsens interaktion har också ökat, med stadionutvidgning och till och med uppköp nu möjliga.

Men viktigast av allt, FM:s taktiska räckvidd är enorm, med reglage för att justera spelbredden, djupet på försvarslinjen, till och med den kreativa friheten du ger spelare. Efter att ha analyserat spelarstyrkor med det nya attributdiagrammet (som Pro Evolution Soccer-fans kommer att känna igen), kan du välja att fokusera attacker längs din starkare flank, skrämma en knepig ytterkant på motståndaren med stora tacklingar eller till och med tvinga honom på sin svagare fot för att omintetgöra honom .

Skräddarsy sedan ditt spel efter ditt lags styrkor: sikta in höga bollar eller spela in det bakom försvaret för en pacier-anfallare att springa på; Oavsett din favoritstil kommer du att bli överlycklig över att se det faktiskt hända på planen. Det hjälper verkligen att fördjupa dig i dess värld, vilket är hela poängen med ett spel som detta och anledningen till att det fortfarande har betyget ”beroende” på din chefsprofil.