Creative i-Trigue 5600 recension

Kr95

Bild 5

Creative i-Trigue 5600 recension

Om din dator är lika mycket ett underhållningscenter som en arbetsstation, placerar surroundhögtalare dig bokstavligen i händelsernas centrum. De får DVD-skivor att kännas som en filmupplevelse och kan till och med ge dig en konkurrensfördel i 3D-spel, eftersom ljudsignaler hjälper dig att hitta dina fiender. Att välja rätt surroundhögtalarsystem är dock inte så enkelt som det borde vara, och det är här vi kommer in för att hjälpa dig skilja bra från dåliga.

Genius SW-HF5.1 5000 ser ut som något du skulle hitta i en hi-fi-butik snarare än kopplad till en PC. Högtalarna är mycket större än någon annan uppsättning, liksom den enorma subwoofern. Särskilt centerhögtalaren har två drivrutiner, vilket ger den överlägsen kraft för kraftfull dialog i filmer med Dolby Digital-ljudeffekter. Retrostilen kompenseras av blå lysdioder och en motoriserad volymratt. På baksidan av suben finns tre uppsättningar stereoingångar och två 5.1-ingångar att välja mellan, men ingen hörlursutgång.

Med en stereoingång var ljudkvaliteten utmärkt, med en solid respons ända ner till 30Hz och höga frekvenser som sträckte sig längre än andra. Mellanregistret var också detaljerat och fokuserat, men ljudkvaliteten var lite förvirrad vid korsningen mellan subwoofern och satelliterna.

Med 5.1-ingången försvann basen nästan från musikkällor eftersom subwoofern bara återger ljud från subwooferingången snarare än basfrekvenserna från alla ingångar. Det här skulle vara bra om varje satellit kunde hantera fullfångsuppspelning, men de ger upp under cirka 80Hz. Det betyder att du behöver ett ljudkort med basomdirigering för anständig ljudkvalitet i musik och spel – en funktion som få kort erbjuder. Om filmer är din prioritet, är det höga priset värt det.

Creative i-Trigue 5600 hanterar sin basomdirigering internt, där alla basljud summeras och skickas till subwoofern – precis som vi förväntar oss. Stylingen är fantastisk, även om den externa strömförsörjningen ökar röran under skrivbordet.

Tyvärr levde inte ljudkvaliteten upp till det höga priset. Det fanns gott om djup bas, men den lät frånkopplad till resten av mixen. Höga frekvenser var svaga, vilket gav en rörig surroundljudscen, och mitthögtalaren fick dialogen på DVD-skivor att låta tunt och grumligt. Maximal volym var också tystare än någon av de andra surrounduppsättningarna, vilket lämnar ingen anledning att motivera prispåslaget för denna uppsättning.

Philips MMS460 tar det billiga och glada tillvägagångssättet, med ett aggressivt lågt pris och en aggressiv ton att matcha. Basen var stor och påfrestande, medan satelliterna var extremt ljusa – för ljusa, egentligen, särskilt som det inte finns några tonkontroller för att tämja dem.

Ändå, för högenergimusik och spelljudeffekter låter systemet verkligen roligt. Mer raffinerade musikstilar avslöjade en skruffig, spröd övre ände och ett ojämnt lägre mellanregister. Tyvärr lider MMS460 av samma brist på basomdirigering som Genius-systemet. Koppla in en enda kabel i frontlinjeingången och de fungerar som förväntat, men så fort en kabel sätts in i mitten/subingången försvinner basen från de främre och bakre kanalerna.

Trust gör exakt samma misstag med SP-6600A. En separat stereolinjeingång ger ett balanserat ljud, men 5.1-ingången är värdelös utan ett alternativ för basomdirigering på ljudkortet. Detta är verkligen synd, eftersom ljudkvaliteten är utmärkt för priset.

Basen var solid och jämn; satelliterna producerade ett balanserat, fokuserat ljud. Vår enda riktiga kritik när det gäller ljudkvalitet är att delningsfrekvensen mellan subwoofern och satelliterna är för hög, vilket gör att subwoofern inte smälter bra.