DAZ Bryce 5.5 recension

Kr63

Bryce är ett av de stora namnen inom 3D. Den var pionjär inom hela området för generering av naturalistiska landskap, och dess långa historia har gjort det möjligt för den att bygga upp en imponerande kraft. Men dess allt mer daterade och idiosynkratiska gränssnitt har hindrat den från att nå publiken den förtjänar, och det såg ut som om Corel hade låtit legenden dö. Den goda nyheten är att 3D-innehållsleverantören DAZ har antagit utmaningen att utveckla Bryce, medan Eovia sköter distributionen.

DAZ Bryce 5.5 recension

När du först laddar programmet, slår lite nytt dig. Men när du väl börjar arbeta kommer du snart att uppskatta de nya OpenGL-baserade visningslägena, särskilt stödet för texturkartor med låg upplösning på skärmen. För den slutliga utskriftskvaliteten behöver du fortfarande rendera och, med Bryces scener som ofta involverar miljontals strålar och polygoner, är detta en stor operation. DAZ hävdar dock att renderingsoptimeringar minskar renderingstiderna med en tredjedel. Ännu mer användbar är möjligheten att minimera appens huvudfönster vid rendering så att du kan fortsätta med annat arbete. Alternativt, om du är på ett nätverk, kan du dra nytta av Lightning 2, en ny version av Bryces nätverksrenderare, som kan installeras fritt på valfritt antal system.

Förutom dessa ändringar är den viktigaste inledningen DAZ|Studio-teckenplugin. Detta är en separat app som kan användas för att öppna Poser PZ3-filer och DAZ:s egna lågkostnadssiffror. Du kan sedan posera dina figurer och applicera kläder och rekvisita och när du återvänder till Bryce importeras modellen och kartorna automatiskt. Möjligheten att införliva statiska figurer i dina Bryce-scener är ett stort steg framåt, men att behöva växla mellan appar för att finjustera en pose är besvärligt. Direkt PZ3-stöd, som det som tillhandahålls av Vue 5 Esprit, skulle vara mer användbart om du redan äger Poser, men annars ger kombinationen av Bryce och DAZ|Studio en billig väg för att både skapa och fylla dina scener.

Det är bra att se Bryce tillbaka. Men medan den har varit borta har dess åska stulits av Vue 5 Esprit och dess professionella syskon Vue 5 Infinite. I slutändan kan Bryce inte konkurrera med Vue när det kommer till kraft eller användbarhet. Där det fortfarande kan ställa till en utmaning är värde, och Bryce 5.5:s nya pris ger verkligen stort värde för nya användare. Det är dock en besvikelse att ingen uppgraderingsväg har tillhandahållits för Bryces många lidande fans.