Denon AH-MM400 recension: Superlativt ljud för Kr200

Kr200

Det är ofta svårt att beskriva varför du älskar något – oavsett om det är en person, ett livlöst föremål eller bara en särskilt tilltalande paj, finns det de ögonblick då något klickar och ett ljus tänds. För mig är det Denon AH-MM400-hörlurarna i ett nötskal.

Design och funktioner

När du spenderar den här typen av pengar på ett par hörlurar, finns det en förväntning om att de kommer att göra mer än att bara låta bra. Denon har tydligt bestämt sig för att den här typen av person vill ha hörsnäckor gjorda av trä (naturligtvis amerikansk valnöt), aluminium och läder som ser lyxigt ut. Detta kunde mycket lätt ha resulterat i en dålig dag i DFS showroom, men AH-MM400 har sett ganska smakfull ut. Såvida inte, det vill säga, din idé om high-end design är svart borstad metall och kanske en udda klick silver, i så fall bör du nästan säkert gå och läsa Alphrs Audeze Sine eller B&W P7 Wireless recensioner istället.

Men vad du än tycker om deras utseende, är byggkvaliteten här väl upp till noll. AH-MM400:s justerbara pannband och öronsnäckor lyckas kännas robusta på alla de rätta sätten, till stor del tack vare den liberala användningen av aluminium snarare än plast, men de fälls ändå ihop fint och smått. Pressa in dem i den medföljande väskan och även om du kommer att kämpa för att få dem i en normalstor ficka, tar de inte upp mycket plats i en väska.

[gallery:2]

Den enda milda besvikelsen här är att de medföljande kablarna känns lite tunna och lätta. Ändå, som det är ganska vanligt nuförtiden, kan du välja mellan två kablar, en med vanliga ljudanslutningar och en med inbyggd fjärrkontroll och mikrofon för att ansluta till en smartphone. Du får också en 6,3 mm (det är 5 1/4 tum för imperialfläktar) adapter i lådan om du skulle behöva det. En annan trevlig liten touch är att Denons rätvinkliga 3,5 mm-uttag har ett smalt plasthölje, så du borde inte ha några problem med att de smutsar ner på ditt smartphonefodral.

LÄS NÄSTA: Alphrs guide till de bästa hörlurarna du kan köpa

Komfort och ljudisolering

Jag har stora öron. Detta kan orsaka problem med vissa over-ear och on-ear hörlurar, och Denon AH-MM400 är inget undantag. Det mjuka pannbandet och hörlurarna i konstläder sitter ganska lätt på huvudet, men det lätta trycket från öronkåporna mot kanten på mina örsnibbar orsakade en dov värk efter cirka en timme eller två. Jag misstänker att befolkningen med mindre öron kommer att tycka att de är oerhört bekväma, men om du kan prova innan du köper, gör det då.

Den stora fördelen med AH-MM400:s stängda design är att de naturligt blockerar mycket bakgrundsljud. De är uppenbarligen inte i aktivt bullerdämpande område, men gnället från luftkonditioneringsenheter och närliggande konversationer dämpas omedelbart när du tar på dem. Även om du står bredvid slamret från ett tunnelbanetåg i rusningstid, behöver du inte höja volymen för att hindra musiken från att drunkna.

[gallery:8]

Ljudkvalitet

I motsats till många ”closedback”-telefoner låter Denons oerhört rik och rymlig – det finns ingen känsla av att musiken känns komprimerad eller nedkrossad i skala, vilket hjälper till att få ut det mesta av orkesterverk och reverb-laddad elektronik. Gitarrer, trummor och sång simmar fram och sträcker sig brett till vänster och höger över en osynlig scen.

Det som imponerade på mig med AH-MM400s är dock hur ”rätt” de låter direkt ur lådan. Det är vågorna av djup, enkel bas som träffar dig först, men det kommer inte på bekostnad av någon annanstans i frekvensspektrumet. Röster och instrument låter vackert verkliga och tydliga, och diskanten är delikat och väl bedömd också.

En annan pluspunkt är att AH-MM400s verkligen inte är så svåra att köra alls – det finns ingen anledning att titta på dyra hörlursförstärkare eller DAC. Anslut dem till en Kr400 Ackord Mojo och du kommer säkert att få lite mer kraft och detaljer av dem, men min iPhone SE gjorde ett bra jobb utan någon som helst hjälp – Apples miniatyrsmartphone är mer än kapabel att driva dem till anständiga volymnivåer.

[gallery:4]

Om jag absolut var tvungen att plocka hål i Denons prestanda, så finns det bara en svaghet som är värd att nämna: AH-MM400 är ljudmotsvarigheten till en god kopp te och en liggande, vilket vill säga väldigt vackert, men de kan låta lite för avslappnad ibland. På några av mina svårare testspår – som inkluderar allt från högupplösta digitala spår till vinylskivor – kämpade Denons för att ta bort de musikaliska trådarna lika skickligt som mina ganska urgamla Sennheiser HD 580 Precisions. Musiken låter fortfarande bra, visst, men om du vill ha ett par hörlurar som gräver fram varenda detalj från din musiksamling, så kanske du vill leta någon annanstans.

Dom

Sedan lanseringen för något år sedan har AH-MM400s sjunkit avsevärt i pris – vilket delvis är anledningen till att jag har tagit mig tid att granska dem nu. Ärligt talat skulle jag dock betygsätta dem högt även till deras ursprungliga Kr349-pris, och med tanke på att de nu kostar så lite som Kr200, skulle jag säga att de är bland de bästa hörlurarna du kan köpa för pengarna .

Visst, det finns hörlurar med öppen baksida som kan övertrumfa Denons för klarhet, och aktiva brusreducerande telefoner som kanske är bättre att använda för frekventa flygare, men AH-MM400 slår en fantastisk medelväg. Om du vill ha en uppsättning relativt kompakta hörlurar med briljant ljud, kommer Denons AH-MM400 verkligen att rekommenderas.