eFrontier Poser 7 recension

Kr110

Att skapa trovärdiga 3D-scener är en stor utmaning, men för att få dem till fullo behöver du folk som befolkar dem. Tyvärr är modellering och animering av mänskliga figurer en av de svåraste uppgifterna av alla. Poser har ett långt arv av att förenkla just detta, och har även lyckats göra det på ett prisvärt sätt.

eFrontier Poser 7 recension

Poser-gränssnittet ger åtkomst med flikar till dedikerade ”rum”, där du kan anpassa din figurs hår, ansikte, kläder, material och underliggande rigg. Men det mesta av det hårda arbetet görs i huvudet Pose-rummet, där du drar på din figurs händer, fötter och huvud för att skapa naturliga poser. För finare kontroll tillhandahåller Poser morph-mål som styrs av parameterrattar. För att animera figurer flyttar du helt enkelt tidslinjereglaget till en annan bildruta innan du gör ändringar.

Uppenbarligen beror systemets framgång till stor del på modellerna som Poser tillhandahåller, och varje ny release ser vanligtvis manliga och kvinnliga modeller av högre kvalitet. Det verkar dock finnas ett problem med den nya Simon-figuren, där att böja armen deformerar hans armbåge, och Sydney-modellen kommer inte ens med kläder. Tack och lov är de tidigare modellerna fortfarande med. Faktum är att Poser 7 nu kommer med över 1 GB innehåll inklusive skelett, djurfigurer och tredjepartsprovtagare. Det erbjuder också ett nytt insamlingssystem för att samla ihop föremål från flera kategorier och till och med körtider.

Ny poseringskraft börjar med möjligheten att högerklicka för att välja valfri kroppsdel ​​under den aktuella muspositionen och slutligen flera ångra nivåer. Poser 7 introducerar också ”universella poser”, som inte längre är bundna till en viss figur och kan appliceras konsekvent på alla tvåbenta modeller, oavsett leder och rigg. Bibliotek-panelen innehåller massor av poser för att snabbt få bra resultat.

Poser 7 erbjuder också större morph-baserad kontroll, inklusive ”beroende parametrar” som gör att flera morphs kan styras med en enda ratt. Det mest kraftfulla är att Morphing-verktygets Skapa-flik låter dig interaktivt skapa nya morfer för att trycka, dra, jämna ut och återställa det underliggande nätet, för att skapa mer dynamiska ansiktsuttryck och för att lägga till extra detaljer såsom gropar.

Större animeringskontroll tillhandahålls också, som börjar med den nya fliken Lager i Poser 7:s animationspalett. Detta låter dig lägga till ett nytt lager när du vill arbeta med ett visst element i en animation. Du kan sedan välja om du vill inkludera lagret i den slutliga uppspelningen, när det ska börja och sluta och om det ska fasas in och ut. Sedan finns det den nya Talk Designer, som försöker automatiskt synkronisera ansiktsmorfmål till en ljudfil. Du kan till och med lägga till ögonblinkningar och känslomässiga justeringar, men resultaten är i bästa fall en uppskattning.

När du väl kommer till renderingsstadiet erbjuder Poser 7 fyra motorer, inklusive den konstnärliga Sketch-renderaren och den snabba Preview-renderaren, som drar fördel av nytt stöd för större texturkartor och visning av procedurtexturer på skärmen. För maximal kvalitet har Firefly-alternativet genomgått en översyn med många funktioner, såsom irradianscaching, ocklusionsutslagning, skärpedjupsacceleration och förbättrad texturhantering, allt designat för att minska minneskraven och öka hastigheten. Viktigast av allt är att Firefly-motorn nu stöder flertrådsrendering på datorer med flera processorer och flerkärnor.

Trots dessa förändringar förblir Poser 7:s Firefly-rendering oerhört långsam på enstaka CPU-system. Dessutom, även om slutresultaten kan vara slående, är de fortfarande helt klart datorgenererade. Mest besvikelse är att Posers brist på seriösa scenhanteringsmöjligheter minskar dess användbarhet: medan 3D-scener förminskas utan figurer, är det samma sak för figurer utan scener.