Farpoint recension: I rymden har du aldrig behövt en PlayStation VR Aim Controller så mycket

Farpoint är en PlayStation VR-berättelse om två halvor. Å ena sidan är det en känslomässigt laddad resa av överlevnad, mänsklig bindning och, i slutändan, acceptans. Den andra sidan av Impulse Gears berättelse om planetarisk övergivande verkar vara lite mer än ett linjärt ljusgevärsspel på ytan – om än ett otroligt roligt sådant.

Trots dessa två divergerande halvor har Farpoints berättelse samma ursprungspunkt. Spelet öppnar nära en av Jupiters månar, där ett team av vetenskapsmän undersöker en märklig singularitet som på ett oförklarligt sätt tycks sväva i en fast punkt i rymden och spyr ut till synes obegränsad energi, mogen för skörd. Det ena leder till det andra och du hamnar på andra sidan av anomalien, strandsatt i en främmande värld och letar efter de två försvunna vetenskapsmännen och besättningen som också passerade med dig.

Det är här som saker splittras. Sagan om forskarnas öden utspelar sig via mellansekvenser mellan nivåerna, såväl som några hologram på nivåerna på centrala punkter under din resa för en spelare. Det är ett bevis på Impulse Gear att skådespelarna och ansiktsspårningen lönar sig: det här måste vara en av de bästa historierna som berättas i ett VR-spel. Det gör det inte perfekt, delvis för att några av berättelsetrådarna är olösta när krediterna rullar, men du känner faktiskt att du bryr dig om dessa strandsatta astronauters öde.

Den mer gamey delen av Farpoint ser dig ta upp enmansräddningsgruppens mantel när du kommer på vilket öde som har drabbat de strandade forskarna. Detta utspelar sig som att gå längs en mestadels linjär bana, skjuta saker med din pistol och ibland skanna några miljöobjekt för att avslöja ytterligare berättelsedetaljer.

Det kanske inte låter övertygande men i verkligheten, Farpoint är strålande kul att spela. Tack vare inkluderingen av den nya PlayStation VR Aim Controller, som designades av Sony i samarbete med Farpoint utvecklaren Impulse Gear, att avfyra vapen på den främmande planeten känns fantastiskt. Vapnen har samma tilltalande ljud och visuella kraft som de gör i sådana som Halo eller Destiny.

Vapenvalet är också ganska varierat. Alt-fire-lägen på varje vapen ger intressanta förändringar av stridsflödet, vilket innebär att du sannolikt inte kommer att hålla med ett eller två pålitliga vapen under hela kampanjen. Impulse Gear rampar också upp fienderna snabbt, och flyttar sig från huvudkrabbliknande larv och giftspjutande djur direkt från Skakningar till robotar och mer mystiska fiender. Du kommer också att möta titaniska bossar som känns som något av Metroid Prime snarare än dina vanliga FPS-kulsvampar.

Farpoint recension: Siktar stadigt

De som tycker att de blir lite illamående av att spela VR-spel kanske vill ta Farpoint lite lättare än andra. Generellt lider jag inte för mycket av åksjuka i VR, men i de tidiga stadierna av Farpoint Jag kunde inte fortsätta i mer än tio eller 15 minuter åt gången. Detta skulle inte vara ett lika stort problem i andra VR-spel, men Impulse Gear har skapat den första riktiga AAA VR-spelupplevelsen, och vissa nivåer tar 20-30 minuter att slutföra.

Tack och lov hjälper det att lindra problemet genom att använda PlayStation VR Aim Controller på rätt sätt. Sonys konstigt formade arrangemang av plaströr förvandlas magiskt till ett realistiskt vapen när du tar på dig ditt VR-headset. Genom att fokusera min uppmärksamhet på det när jag rörde mig med Siktkontrollens tumsticka, smälte all min åksjuka bort. Det smög sig tillbaka under några av Farpoints mer intensiva avsnitt – mest för att jag skulle sikta åt ett håll, titta på ett annat och springa åt ett annat håll – men det räckte för att jag skulle spela utan att gnälla överallt.

farpoint_review_playstation_vr_screen_2_copy

Förutom att lindra VR-sjuka är PlayStation VR Aim Controller hemligheten bakom Farpointframgång. Utan det, Farpoint är en trevlig VR FPS-upplevelse, men inget banbrytande i spelvärlden. Med Aim Controller blir varje nytt skjutgalleri du går in i en lekplats att fördjupa dig i.

Visserligen tillbringade jag det mesta av min tid med att spela Farpoint sittande. Jag kunde inte placera min kamera tillräckligt högt för att låta mig stå och spela bekvämt. I de ögonblick som jag spelade stående upptäckte jag att jag inte kunde låta bli att ducka och undvika reflexmässigt. Du kommer att se ut som en idiot som spelar det, men du kan inte se vem som tittar på dig, så vem bryr sig, eller hur?

Den nivån av frihet kommer från att se en en-till-en kartlagd pistol i dina händer där du håller PlayStation VR Aim Controller. Fysiskt ser det ut som en rekvisita från Logan’s Run, men den lätta designen betyder att den inte är mer besvärlig att hålla i än en DualShock 4-kontroller, och känns lika solid och bekväm också. Om du inte väljer PlayStation VR Aim Controller Farpoint-paketet kan du fortfarande spela det med en DualShock 4-kontroller; dock, FarpointFördjupningen kommer från äktenskapet mellan skärmpistolens kroppslighet och dina handlingar i spelet, så att använda en DualShock 4 är helt enkelt inte detsamma.

Farpoint recension: Space buddies

När du har arbetat dig igenom Farpoints enspelarkampanj, Impulse Gear, har också inkluderat ett ganska roligt poängbaserat, co-op-läge. På ytan verkar detta som ett överflödigt tillägg, vilket ger dig fyra arenor att arbeta dig igenom, och skjuter allt svårare vågor av fiender som rivs direkt från enspelarspelet.

farpoint_screen_ps4_005_1465877467

Men när du dyker in i det är co-op fantastiska mängder roligt. Det är briljant att kunna se en vän i en VR-miljö och chatta med dem via PlayStation VR:s inbyggda mikrofon. Ljudet är skarpt och tydligt; det finns till synes ingen fördröjning; och att svänga runt med din pistol framför ansiktet på dem är jättekul. Nyheten att spela ett VR-spel med en kompis i vad som känns som en helkroppsupplevelse kommer så småningom att försvinna, men för närvarande är det tillräckligt övertygande för att fungera som ett extra försäljningsargument för Farpoint.

Co-op-spel innehåller också några funktioner som är mystiskt frånvarande i enspelarspelet. I enspelarläge, om du dör, går du tillbaka direkt till början av en sektion – och ibland är den omstartpunkten för ”sektionen” tillbaka i början av en nivå. Det låter kanske inte så illa, särskilt som det vanligtvis bara är tio minuter eller så av speltid, men tio minuter av intensivt VR-spel kan vara ganska tröttsamt. I co-op kommer checkpoints varannan våg och varje gång du byter arena, vilket innebär att du aldrig är mycket längre än fem minuter från där du dog.

Du kan också återupplivas av en partner i co-op, men i singleplayer går du tillbaka till den sista checkpointen. Det här är vettigt på ett narrativt plan, men det hade varit trevligt att få åtminstone en andra chans via ett livsuppehållande system för kostym eller något sådant.

Farpoint recension: Bedömning

Med Farpoint, Sony och Impulse Gear har försett PlayStation VR med sitt mest fulländade spel hittills. Berättelsen når inte riktigt höjden av ett förstaparts-PlayStation-spel med stor budget, men eftersom dess värld känns så övertygande i VR behöver den inte jobba så hårt.

farpoint_screen_ps4_004_1465877466

Spelet är visuellt fantastiskt på PS4 Pro och det ser bättre ut än något annat för PlayStation VR när det spelas på en standard PS4. Impulse Gears uppmärksamhet på detaljer i sin VR-värld är anmärkningsvärd eftersom det inte finns något att kritisera – allt känns bara rätt.

För de som är tveksamma till hur bra ett FPS-spel kan fungera i VR, Farpoint ger svaret och det är rungande positivt. Ja, dess hemliga vapen är PlayStation VR Aim Controller, och detta höjer priset på spelet till Kr80, men det är tydligt att Impulse Gear har lagt ner mycket arbete på att bygga och förfina varje aspekt av Farpoint.

Det finns en fråga kvar Farpoint och tyvärr har det ingenting att göra med hur bra det är. Det främsta problemet Sony måste övervinna är PlayStation VR Aim Controllers framtid. Kommer folk att vilja investera i en annan kringutrustning utöver PlayStation VR, PlayStation Camera och PlayStation Move-kontrollerna, bara för att spela ett spel? Låt oss hoppas att Sony lyckas behålla de Aim Controller-aktiverade VR-spelen, eftersom Farpoint förtjänar din uppmärksamhet.