iRiver Story med Wi-Fi recension

Kr199

När Amazon äntligen officiellt lanserar Kindle i Storbritannien den här månaden, vill iRiver stjäla lite av dess åska: den senaste versionen av dess iRiver Story har en Wi-Fi-adapter och en direktlänk till WHSmiths onlinebokhandel. Vad det betyder är att du kan ladda ner böcker direkt till enheten istället för att behöva gå igenom svårigheten att köpa dem på din PC och överföra dem till enheten via Adobe Digital Editions.

Framgången för berättelsen eller på annat sätt beror därför främst på hur lätt det är att uppnå detta och urvalet av titlar som erbjuds. Och berättelsen gör ingen bra början. Det är enkelt att logga in på ett Wi-Fi-nätverk – registreringen kan göras helt och hållet på enheten, utan att behöva besöka din dator – och processen att köpa och ladda ner är enkel. Det huvudsakliga problemet är sökfunktionen, som verkar opålitlig i det extrema.

Vi gick in i ”The Girl With the Dragon Tattoo” (högst upp på WHSmiths bästsäljarlista i skrivande stund och tillgänglig från onlinebutiken för Kr5,19) och sökningen vägrade hitta den. Vi provade istället författarnamnet, ”Larsson”, och fick A Magnificent Catastrophe, av Edward J Larson. Att använda den här sökfunktionen känns som att jaga toaletten i mörkret, i ett hus du aldrig varit i förut.

iRiver Story med Wi-Fi

Om du inte gillar lyckoläsning är det förmodligen bäst att använda den kategoribaserade alfabetiska listningen, vilket är ett mer tillförlitligt sätt att hitta det du letar efter, men även här misslyckas det. Gränssnittet är klumpigt, vilket gör att bläddra igenom långa listor med författare och böcker till en bedövande tråkig syssla. Den lider av liknande förbryllande inkonsekvens som sökningen, men i något mindre utsträckning. Och när du slår den sista rostiga spiken i en redan ruttnande kista, när du väl har hittat din författare är sannolikheten för att boken du vill faktiskt ska vara tillgänglig ganska liten. Terry Pratchett, en av Storbritanniens mest populära författare, representeras av bara två titlar.

Det är synd, eftersom iRiver Story är en sympatisk enhet. Den liknar i formatet Kindle, med en 6-tums, 600 x 800 E Ink-skärm inställd i ett attraktivt kurvigt matt-vitt fodral. Nedanför skärmen finns ett rymligt, användbart Qwerty-tangentbord, och på varje sida av det, i linje med fodralets kanter, finns stora bakåt- och framåttangenter. Längs den nedre kanten finns en plastpanel som täcker en SD-kortplats, mini-USB-port och 3,5 mm hörlursuttag. Den kommer också med ett läderfodral.

Det är en attraktiv hårdvara och, förutom det hemska onlinegränssnittet, också användbar. Den skärmen är inte lika bra som Kindle Internationals skärm, bakgrunden ser gråare ut och texten är mindre bläckig, men den är fortfarande perfekt läsbar. The Storys eget menysystem är både intuitivt och lyhört; vi märkte att det överlag känns snabbare än den tidigare versionen. Stöd för filformat är också bra, eftersom det tar in en hel del stora format (PDF, EPUB, TXT), vilket till och med låter dig ladda upp Microsoft Word- och Excel-dokument. Du kan ta memon med tangentbordet, ladda MP3-filer att lyssna på via 3,5 mm hörlursuttaget eller högtalaren på baksidan och spela in röstmemon med den inbyggda mikrofonen.

Om du ignorerar Wi-Fi och butiksanläggningen helt, då är iRiver en kompetent e-boksläsare. Vi kan dock omöjligt rekommendera det, och den främsta anledningen är att nya Amazon Kindle, som vid lanseringen kommer att kosta Kr50 mindre för 3G-versionen och Kr90 mindre för modellen med endast Wi-Fi, kommer (förmodligen) att ståta med en ett mycket bredare urval av titlar att välja mellan, och om den sista Kindle är något att gå efter kommer den att ha en snyggare skärm också. Om du är ute efter en e-boksläsare nu, rekommenderar vi att du håller på dina pengar.

Skärm

Skärmstorlek 6,0 tum
Upplösning 600 x 800