Kobo Aura H20 2017 recension – Kindles avlägsna rival ger en fantastisk läsning

Kr150

Det finns gott om inställningar för att anpassa din läsning också. Det finns ett brett urval av typsnitt – inklusive OpenDyslexic, designade för att mildra att texten blir lättare att läsa för dyslektiker – och du kan justera allt från teckenstorleken till marginalernas bredd. Praktisk statistik visar hur mycket av kapitlet och boken du har kvar, inklusive en uppskattning av hur många minuter eller timmar som återstår, så att du kan bedöma om du ska börja ett nytt kapitel innan ditt nästa stopp.

Skärmen har ett ljus som kan justeras genom att trycka på solikonen och flytta skjutreglaget för ljusstyrka åt vänster eller höger. Det är dock inte adaptivt. Vad den har, ganska snyggt, är ett naturligt ljusfilter som anpassar sig över dagen för att långsamt minska det blå ljuset på kvällen, vilket säkerställer att din läsvana sent på natten inte stör din sömn. Du kan ändra din läggtid så att skiftet sker gradvis utan att du märker det.

Det finns också Pocket-integration, vilket är praktiskt. Anslut bara ditt Pocket-konto så skickas alla dina sparade internetartiklar till din Kobo. Dessa visas och är tydliga och är lätta att läsa.[gallery:7]

Vad du inte får, som alltid, är tillgång till Amazon Kindle-butiken. Som jag sa i inledningen, kommer det att döda Kobo Aura H20-stenen död för vissa människor. Kobo-butiken, för vad den är värd, är inte så illa. Den har över 5 000 000 böcker och en snabb sökning på Amazon tyder på 5,3 miljoner e-böcker, så nästan ingen skillnad. Jag gjorde en stickkontroll av några titlar och upptäckte att även om de i allmänhet hade samma pris, underskred Amazon Kobo-butiken vid några tillfällen – en slutsats att vår systersida Expertrecensioner kom fram till när de körde en mer djupgående jämförelse förra året.

Det stora pluset är förstås IPX8-klassningen, vilket innebär att den kan sänkas ner i två meter vatten i upp till två timmar. Ingen Kindle är för närvarande vattentät (även om du kan köpa modeller som har tagits isär och gjorts vattentäta för en premie), vilket ger Kobo H2O en verklig fördel här. Om du gillar att läsa i badet är det definitivt värt att överväga.

Kobo Aura H20 recension: Omdöme

[gallery:13]

Kobo är en fantastisk produkt som inte sätter en fot fel och om du är nöjd med att inte använda Amazon för din bokfix så är det en enkel rekommendation. För Kr150 är det dyrt, men det är priset du betalar för en större skärm och vattentätande sinnesro. I huvudsak har den allt du kan önska dig i en e-boksläsare. Förutom Amazon-fynd såklart.

Tyvärr för Kobo är det vad de flesta vill ha, och det är svårt att se vad mer företaget kan göra för att slita bort folk från det de vet – oavsett hur bra en produkt Kobo Aura H20 är.