LG L204WT recension

Kr213

LG Electronics nya 20-tums bredbildserbjudande kommer inte med samma glans och polering som den vackra Asus PW201, men det är precis som matchar den när det gäller kvalitet. Och L204WT kommer med flera skickliga detaljer som gör den till ett mycket mer passande allroundval än dess brassare motsvarighet.

LG L204WT recension

Till att börja med är bilden den producerar mycket mer lämplig för kontorsarbete, med text som verkar skarp även på en vit bakgrund. Ljusstyrkan på 300cd/m2 räcker för en stark vitnivå, men svartnivån förblir imponerande oförflätad av ljuset. Skrivbordet är tydligt, skarpt och ett nöje att arbeta med, och det finns ett användbart textläge som höjer kontrasten för detta ändamål.

Men innan någon låter sig ryckas med det påstådda kontrastförhållandet 2 000:1 är det viktigt att påpeka att denna siffra är konstgjord. För att uppnå det aktiveras LG:s Digital Fine Contrast (DFC) när du byter till filmläge och justerar dynamiskt omfånget beroende på scenen. Så en övervägande mörk scen ser att det dynamiska omfånget sänks för att ge mer detaljer i svärtan, och ljusa scener ser motsatt effekt. I praktiken lämnar detta dig med ett ständigt skiftande dynamiskt omfång, särskilt under mörka scener. Vi tyckte snart att detta var oroande att se och stängde av det.

Men även utan detta läge aktiverat är kontrasten fortfarande bra, så det kan säkert undvikas. Mörka områden visade en respektabel detaljnivå och hudtoner hade ingen av de artificiellt varma eller kalla nyanser som påverkar många monitorer. Vi såg en hel del korn i vissa scener och en lite dov nyans i vissa vita områden, så det är inte i närheten av perfekt, men för de flesta användningsområden är det tillräckligt bra. Spel är ett gångbart alternativ, eftersom svarstiden på 5 ms gjorde att vi inte såg några problem i snabba spel. Färgerna såg också ganska levande ut, även mot den glansiga Asus.

För att göra de nödvändiga ändringarna var vi glada över att se att OSD är enkel att använda. Knapparna finns på baksidan av TFT, men med etiketterna på framsidan är de lätta att hitta. När det gäller andra funktioner kan den inte matcha Asus för portar – eller för byggkvalitet heller – men om du klarar av ett stativ som bara lutar så är det perfekt solid och hållbart. Till skillnad från Asus finns det inga inbyggda högtalare eller USB-portar.

Jämfört med PW201 kan LG L204WT verka enkel och underfunktion, men titta närmare och du kommer att hitta en skärm av god kvalitet. Men vad som verkligen driver den fram är priset: Kr213 sätter den stadigt i fyndområde och gör den helt enkelt till en av de mest prisvärda monitorerna som finns tillgängliga idag. Den tidigare A-List-posten, Philips 200W6, var en gedigen kontorsarbetare som rekommenderas mest för sitt fantastiska pris, men L204WT är mer av en allsidig prestanda och kostar ännu mindre. Om inte ditt hjärta är inställt på en av de glansiga premiummodellerna som Asus, kommer du helt enkelt inte att hitta ett bättre erbjudande än detta.