Linn Sneaky Music DS recension

Kr995

Att kunna streama musik från en PC eller NAS-enhet till din hi-fi är inget nytt koncept, men det har ännu inte tagit fart i audiofilkretsar i stort sett. Anledningen till detta är att det finns en allvarlig brist på mellanklassspelare av hög kvalitet – där det en gång fanns ett överflöd av CD-spelare som fyllde prisskillnaden mellan Kr500 och Kr1 500 från sådana som Arcam, Musical Fidelity, Linn och så vidare, det finns nu ett gapande tekniskt hål.

Den skotska hi-fi-tillverkaren Linn hoppas kunna fylla det utrymmet med sitt utbud av entusiaster för digital streaming – DS – spelare, och utbudet börjar på Kr865 exkl. moms med ”low end” Sneaky Music DS. Tillgänglig i lugnande diskret silver och svart finish, ser Sneaky verkligen ut som en del. Dess metallchassi känns solid, de kromade fötterna ger en touch av lockande gnistra och den blå LED Linn-logotypen på framsidan ger en känsla av verklig exklusivitet. Lägg den här i ditt hi-fi-ställ och den kommer inte att se malplacerad ut bredvid annan boutiqueutrustning.

I hårdvarutermer är Linn minimal enkelhet i sig. Det finns ingen skärm som rör rena linjer och på baksidan finns ett absolut minimum av anslutningar. En enda Ethernet-port hanterar anslutning till nätverket, utgångar sträcker sig från optiska och koaxiala S/PDIF-uttag till stereo phono-kontakter för att ansluta den direkt till din förstärkare. Och det finns också en uppsättning direkta högtalarutgångar: Linn har en inbyggd 20W förstärkare, så att du kan byta ut ditt traditionella tvåboxsystem med den om du vill.

På andra håll ser specifikationerna ut att klara jobbet: spelaren är UPnP-kompatibel, så den är kompatibel med populär mediaservermjukvara och hårdvara som Windows Media Player och TwonkyMedia, och den stöder ett anständigt utbud av ljudformat, men inte lika omfattande som antingen Sonos flerrumssystem eller Logitechs Squeezebox-enheter. Viktigt, bland denna lista finns Flac, det förlustfria komprimeringsformatet med öppen källkod och Linn visar sina avancerade referenser genom att stödja upp till 24-bitars och 192 kHz-versioner av detta format.

it_photo_6293

Allt detta går ihop för att skapa en spelare som låter helt underbart – musiken är ren, balanserad med solid baskontroll och en kristallklar topp, oavsett om du väljer att lyssna på den utgången via den interna förstärkaren eller linjeutgången. Det är betydligt bättre än någon av Logitech- eller Sonos-produkterna.

Tyvärr, mjukvaran som används för att styra Sneaky DS sviker den dåligt. Det finns en version av detta som du kan installera på bärbar dator eller PC och en som körs på Windows Mobile 6-baserade enheter, men denna flexibilitet är gränsen för dess överklagande. Det ser inte bara fult ut utan det är också väldigt grundläggande i sin funktion: du kan inte dra runt spår i spellistans fönster, du kan inte köra nyckelordssökningar och inte heller stöder det albumomslag. Vi hade också problem med att testa några musikspår. DS misslyckades med att spela upp en hel del av våra MP3-spår och Flac-filer utan anledning som vi kunde förstå, och krävde ofta en omstart för att återhämta sig.

För en spelare med så avancerade pretentioner är detta en stor besvikelse. Sneaky DS:s ljudkvalitet är extremt bra och det ser helt enkelt fantastiskt ut, men de fruktansvärda problemen med programvara och musikformat gör att det inte är något vi skulle känna oss nöjda med att rekommendera.

Visa

Bildskärmstyp Ingen
Skärmstorlek N/A