Logitech Squeezebox Radio recension

Kr150

Det har tagit ett tag för Logitech att producera en ordentlig internetradio, men vi har äntligen en Squeezebox-produkt som kan konkurrera med Pure’s Evoke Flow och den utmärkta Monitor Audio Airstream – Squeezebox Radio.

Logitech Squeezebox Radio recension

Det är märkligt att det har tagit så lång tid att komma till denna punkt, eftersom Squeezebox-sortimentet av mediastreamers länge har haft ett starkt radioelement, och introduktionen av musiktjänster över tid har stärkt dess utbud på senare tid.

Men vi är glada att Logitech har det eftersom Squeezebox Radio är ett utmärkt kit. Rent fysiskt är designen förnuftig, med en kompakt bordsyta och enastående solid byggkvalitet. Högtalaren flankeras av en tydligt upplagd kontrollpanel, som har ett stort klickbart kontrollhjul och ett mindre för volym. Under finns en panel som täcker ett utrymme för ett uppladdningsbart batteri – en valfri uppgradering.

Skärmen, imponerande nog, är en färg TFT-panel, som gör att radion inte bara kan presentera sina menyer mer attraktivt än de flesta konkurrenter, utan också visa albumomslag och till och med foton från ditt Flickr-konto.

Och dessa menyer ger tillgång till ett imponerande utbud av funktioner. Ljudströmning är som väntat exemplariskt, med så många filtyper som stöds som du kan tänkas behöva, med stöd för allt från MP3, WMA och AAC till FLAC, Apple Lossless och mer därtill. Streamingen stöder inte UPnP-servrar; du måste ha en dator som kör Squeezebox Server ansluten till nätverket för att det ska fungera.

Men radiofunktionerna är det som intresserar oss, och dessa är helt enkelt fantastiska. Stationer kan sökas efter nyckelord, bläddras efter genre eller, mer spännande, plats. Buffring är både snabb och pålitlig, och andra tjänster, som poddsändningar, är tillgängliga via en rad ”appar”, som kan laddas ner och installeras från Radions App Gallery-verktyg.

Logitech Squeezebox

BBC har sin app, ett verktyg som gör det enklare att ställa in de stora nationella stationerna. Som nämnts ovan finns det stöd för Last.fm – en app som också lägger till möjligheten att tagga spår som spelas på andra internetradiostationer. Det finns en Amazon-app, som låter dig tagga radiospår och lägga till relaterade CD-skivor i din Amazon-korg. Och du får olika verktyg för sociala nätverk också; Facebook-appen låter dig till exempel se dina bilder eller lägga upp en favoritlåt på sajten.

Ljudkvaliteten är samtidigt enastående. Även om det inte riktigt kan matcha kvaliteten på Pure Evoke Flow, är det säkert tillräckligt bra för att avslöja den ruttna kvaliteten på många strömmar. Basen är mer solid än du kan förvänta dig av en så liten enhet och att lyssna på både musik och prata radio är ett nöje.

Viktigast av allt, för en enhet som kan användas som en sängradio, kan flera larm ställas in för att väcka dig av internetradio eller någon annan ansluten tjänst, med en reservton som slår in om en internetsignal inte är tillgänglig. Du kan till och med vakna till PC Pro podcast.

Det största utelämnandet från Squeezebox Radio är någon form av sändningsmottagning: det finns ingen DAB- eller FM-kapacitet, och det är förvånande. Men när du väl har spelat med all internetradio och anslutna applikationer här kommer du inte att vilja gå tillbaka till intetsägande gamla DAB och FM. Det är lite dyrt, men om du vill ha den bästa internetradion är det helt klart det.