Microsoft Band 2 recension: Det är bra, men det är inte det

Kr200

Microsoft Band 2: Gränssnitt och meddelanden

Band 2:s gränssnitt är lika enkelt och elegant som någonsin. Den ljusa, skarpa pekskärmen talar om tiden som standard (du kan ställa in den på timeout och väcka den med en knapptryckning om du vill att den ska hålla lite längre mellan laddningarna), medan ett slag åt höger ger en snabb glimt av återstående batteritid, Bluetooth-anslutning och om pulssensorn är aktiv.

Tryck på skärmen så får du en snabb översikt över din aktuella statistik för dagen: hur många steg du har tagit, tillryggalagd sträcka, kalorierna du har bränt, hur många trappor du har gått och du kan också kontrollera din nuvarande puls.

Svep åt vänster på startskärmen så ser du alla Band 2:s installerade appar och olika aktiviteter spridda över en rad ikonfyllda brickor. Det du ser kan anpassas via Microsoft Health-appen på din smartphone. Detta kommer i Android, iOS och, naturligtvis, Windows Phone smaker. Inte en löpare? Okej, ta helt enkelt bort det alternativet från listan. Inte en golfare? Inga problem. Om, precis som jag, allt du vill ha är en sömnbricka, en cyklingbricka och en Starbucksbricka för att snabbt få fram din Starbucks lojalitetsstreckkod, då är det bra – du kan ha upp till 13 av sakerna, eller så få du vill.

Och du kan också välja att ta emot aviseringar från din smartphone, med e-postmeddelanden, sms, Facebook, Facebook Messenger och Twitter-uppdateringar allt på menyn – lägg helt enkelt till relevant ruta i appen.

E-postmeddelanden, sms och uppdateringar av sociala nätverk kommer till sin egen flik, och ett snabbt tryck på meddelandet visar dem på skärmen, ett ord i taget – vilket är vagt praktiskt om du springer (och det finns inget i närheten att stöta på ), men inte perfekt på en cykel.

Microsoft Band 2: Cykla, gå och sova

Jag är inte en löpare, så mina huvudsakliga aktiviteter är att gå till och från tågstationen, sova och cykla den timslånga pendlingen in och ut ur London två gånger om dagen. Jag kör längre turer, på cirka fyra till fem timmar, på helgerna, och jag använder normalt en Garmin Edge eller Vivoactive smartwatch tillsammans med ett trådlöst ANT+ pulsband för att logga och registrera mina ansträngningar.

För mig var originalbandet bra som träningsspårare till vardags, och här gör Band 2 fortfarande tummen upp. Jag älskar att kunna få en uppfattning om hur mycket jag har tränat under dagen, och insikterna i mina sömnmönster och vanor, samt min vilopuls (en förhöjd vilopuls är ett pålitligt tecken på trötthet eller förestående sjukdom, som det händer), hjälper verkligen till att ge en tydlig uppfattning om när jag ska träna hårdare och när jag ska ge min kropp tid att återhämta sig. Det är alla användbara, intressanta grejer, och det faktum att Band 2 registrerar all denna data utan någon inblandning är ett stort, stort plus.

Från de få dagar jag har haft med Band 2 verkar stegräknarens funktioner också vara ganska exakta – de stämmer verkligen överens med min Garmin Vivoactive i alla fall. Band 2:s sömninspelning är dock mycket bättre än Garmin-implementeringen. Den var mer konsekvent kapabel att känna igen när jag faktiskt somnade, och blev inte så lätt lurad av perioder av inaktivitet när jag satt framför TV:n. Precis som Garmin delar den upp sömn i lätt och ”vilsam” (djup) sömn, samt markering när jag vaknade eller slängde mig på natten.

Jag är dock mindre imponerad av Band 2 som cykelkamrat. Faktum är att den lider av samma, deal-breaking begränsningar som avskräckte mig från den första versionen. Mitt största problem är felaktigheten i pulsmätningen. Om du litar på att en pulsmätare indikerar när du pressar dig själv precis lagom mycket – tillräckligt hårt för att kunna upprätthålla en maximal nivå av ansträngning, men utan att ta slut, till exempel – så kommer du att upptäcka Band 2 att sakna.

Jag jämförde inspelad data från Band 2 med ett avsnitt från samma åktur som spelades in på min Garmin Vivoactive. Skillnaderna är enorma. Band 2:s pulsspår (den röda linjen i grafen nedan) är stegvis och grov, medan Garmin matar ut en mycket mer trovärdig uppsättning data.

Hastighetsmätningen (blå) från Band 2 ser också misstänkt ut, vilket tyder på att jag hela tiden accelererade och saktade ner. Det här var på en vägsträcka som var relativt fri, när jag cruisade i jämn takt, så det är uppenbarligen något fel.