Nikon Super Coolscan LS 5000 ED recension

Kr694

Nikon dominerar i stort sett den avancerade och semiprofessionella filmskannermarknaden, och 5000 ED visar på ett bra sätt varför. Kvaliteten är inte bara exceptionell, utan Nikon är också bättre designad.

Till skillnad från andra filmskannrar där dina diabilder eller negativ är monterade i en plasthållare och sedan matas in, tar Nikon film omonterad och drar den mekaniskt in i kroppen när du erbjuder den upp till mekanismen. Detta undviker risken för att skada negativt medan man försöker manipulera det till en hållare, vilket ofta är en fara. Vi rekommenderar dock att du övar på några icke-kritiska negativ innan du matar in din mest värdefulla film, eftersom det är lite knep med det.

Maximal optisk upplösning från Coolscan är häftiga 4 000 ppi; med ett 35 mm negativ tillåter detta bilder på upp till 5 670 x 3 780 pixlar. I digitalkameratermer är det 21 megapixlar – motsvarande utdata från digitala baksidor i medelformat.

Resultaten från Coolscan är extremt imponerande. Det höga dynamiska omfånget gör att den kan extrahera skuggdetaljer som du kanske aldrig har märkt att den fanns där, och det digitala ICE-reduceringssystemet fungerar som magi. Digital ICE är en hårdvarufunktion utvecklad av Kodak, som lyser infrarött ljus på filmen för att kasta fysiska repor och damm till lättnad. Det infraröda plockas upp av sensorn separat från de normala röda, gröna och blå kanalerna och den utgående bilden behandlas därefter, vilket bevarar detaljer som kan gå förlorade i mjukvarubaserade system som måste gissa vilka funktioner i bilden som ska klassificeras som repor och damm.

Den enda nackdelen är att Digital ICE inte fungerar med svart-vit film; det infraröda ljuset i kombination med ett svartvitt negativ ger bisarra ultrahögkontrast posterserade resultat, vilket initialt kan leda till en del huvudet eftersom den är påslagen som standard.

Efterbehandling inkluderar även Digital ROC och Digital GEM. Den första är en färgåterställningsfunktion; den andra syftar till att minska uppkomsten av filmkorn (vilket tydligt löses av den här enhetens högkvalitativa optik). Båda fungerar tillräckligt bra, även om resultaten från Digital ROC, samtidigt som de ser bra ut och ger massor av livlighet och mättnad, såg konstgjorda ut med våra testnegativ.

Hastigheten är utmärkt, med en 4 000 ppi, 16-bitars skanning som tar bara 44 sekunder med bearbetning och multipass sampling avstängda. Visst, den här skannern kostar dubbelt så mycket som de andra två här, och du får inte dubbelt så hög kvalitet som resultat, men skillnaden är definitivt märkbar. För semiprofessionella och seriösa amatörfotografer är Coolscan den bästa som finns för under tusen pund.