Optoma EP739H recension

Kr769

Optomas EP739H kan vara på gränsen till vår viktgräns på 2,5 kg den här månaden, men den erbjuder en fantastisk specifikation till ett frestande lågt pris. Trots att den är den näst billigaste enheten i testet erbjuder den högsta ljusstyrkan på 2 300 ANSI lumen. Den klarar detta utan att orsaka ett fantastiskt racket – vi mätte 41,9 dBA vid full ljusstyrka och tystare 39 dBA i ekonomiläge.

Optoma EP739H recension

Optoma hävdar att lampan kommer att hålla i 3 500 timmar i standardläge, vilket motsvarar endast 6p per timme. Om du använder ekonomiläget permanent kan denna kostnad reduceras till så lite som 4p per timme. Däremot kommer Plus att kosta dig så mycket som 19p per timme i standardläge.

Inte bara detta, utan EP739H har också både DVI- och VGA-gränssnitt, vilket kommer att glädja många. I lådan hittar du en scart-till-VGA-adapter, och du kan köpa en valfri komponentadapter också. S-video och kompositvideo avrundar videoingångarna och det finns USB för kontroll samt en seriell port. Ett enda 3,5 mm minijack tar hand om ljudingången.

Med förinställda PC-, film-, sRGB-, spel- och användarlägen är det tydligt att Optoma ser att EP739H används som en presentationsenhet såväl som för kvälls- och helgunderhållning.

Vi fann att presentationskvaliteten var långt över genomsnittet. Den extra ljusstyrkan gjorde vita färger otroligt ljusa, och grå text dök upp korrekt, inte lika svart. Färgerna var inte helt korrekta, men för detta skulle du behöva byta till sRGB-läge.

Enhetligheten var utmärkt över hela bilden, medan både horisontell och vertikal upplösning också var förstklassig, även med VGA-ingången. Fokus var stabilt, om än aldrig knivskarpt, medan kontrasten också var över genomsnittet. Men på en svart skärm märkte vi att Optoma producerade mer ljus än med andra 12-graders DLP-enheter, förmodligen på grund av den högre lampans betyg.

Även om den inbyggda högtalaren inte är upp till mycket, är EP739H lagom skicklig när det kommer till bilder och filmer. Filmförinställningen var inte bra, så vi justerade sRGB-inställningen tills vi hittade acceptabla färger och kontrast. Mörka scener saknade fortfarande detaljer, men i ett mörkt rum kommer få bli besvikna.

Med väldesignade menyer, massor av alternativ för att justera bilden och en hyfsad fjärrkontroll har Optoma få brister. Vissa kanske blir besvikna över den tre minuter långa avstängningstiden, men den treåriga bytesgarantin borde mildra denna lilla niggle. Det finns inget stöd för USB-minnen, inget Wi-Fi och det är en skrymmande projektor, men till det här priset är EP739H svår att slå för värde.