Pure Contour 200i Air recension

Kr189

Bekvämligheten med Apples trådlösa streamingteknik, AirPlay, är en av de mindre utmärkande funktionerna i iOS, men en väl utnyttjad av Pure Contour 200i Air. Förutom att ha en fysisk docka för kompatibla iPad-, iPhone- och iPod-enheter kan Contour även spela upp musik som sänds trådlöst från Apples enheter, utan någon märkbar förlust av ljudkvalitet.

Det trådlösa alternativet är välkommet, inte minst för att fysiskt plantera vår test-iPad 2 i bryggan var som att försöka parkera en buss på en parkeringsplats med flera våningar, vilket krävde oerhört mycket uppställning och brottning för att se till att den passade snyggt i öppningen. iPhone 4S gled in med betydligt mindre rigmarole, men AirPlay-installationen var berömvärt problemfri.

Pure Contour 200i Air

När det gäller funktioner är Contour 200i Air karg. Det finns ingen DAB eller internetradio som du kan förvänta dig av Pure, och inte ens så mycket som en LCD-skärm på sin halvcirkelformade kupol. Det är dock ingen kritik. Pure förlitar sig istället på iOS-appar – både tredje part och sin egen Pure Lounge – för att ge tillgång till all musik, poddsändningar och digitala radioströmmar som du kanske vill lyssna på.

Pure Lounge-appen ger fri tillgång till de flesta av dessa, såväl som tjänsten Pure Music för Kr5 per månad, en Spotify-konkurrent som låter dig strömma ”miljoner” spår till alla dina Pure-appar och -enheter.

Musikkatalogen är dock inte lika omfattande som Spotifys, och iOS-appen är dåligt utformad, vilket i onödan komplicerar musiksökningar och skapande av spellistor. Det finns inget alternativ att styra bithastigheten för strömmar heller. Vi föredrar att dra fördel av AirPlay-alternativet inom Spotify, även om ett abonnemang kostar dubbelt så mycket.

Pure Contour 200i Air med iPad

När det gäller ljudkvalitet levererar 36W-högtalarna en övertygande volymvolym med hyfsad klarhet, men basen är ansträngande och blomstrar. Till och med den mest nasala nyhetsläsaren låter som Brian Blessed instängd i en brunn. Utan några EQ-inställningar på själva Contour, fann vi oss själva att tillgripa Treble Booster-inställningen på iPhone för att återställa balansen.

Om du kan leva med det kavernösa ljudet är Contour 200i Air ett härligt bekvämt sätt att lyssna på musik för iOS-anhängare, och priset är inte heller alltför straffande.

Grundläggande specifikationer

Typ av högtalare 2