Pure Sensia 200D Connect recension

Kr250

När vi först recenserade Pures ovanligt formade internetradio var vi inte imponerade. Ett trögt, svarslöst pekskärmsgränssnitt som betalats för Pures ambitioner att föra in sin digitalradio till pekskärmstiden, trots några intressanta idéer. Sensia 200D är företagets uppdatering av sin rugbybollsradio, och den ger ett mycket bättre första intryck.

Pure Sensia 200D Connect recension

Fysiskt sett är den identisk med den tidigare modellen. Det hela sitter på ett plastställ med två spår i så att radion kan luta fram och tillbaka. Pekskärmsgränssnittet ser i stort sett likadant ut också; den är uppdelad i tre paneler med en lista över stationer till vänster, en grafik som representerar radiostationen till höger och spår- eller programdetaljerna under den, plus en rad med ikoner längst ned för navigering.

Den goda nyheten är att de stammar, gamla tröga menyer har ersatts av smidiga animationer och listor med spår och stationer som enkelt kan snärtas upp och ner. Det är fortfarande inte riktigt symbolen för pekskärmens perfektion. Vissa av knapparna skulle kunna göra med att vara större, och att skriva in nyckelordssökningar med tangentbordet är krångligare än vi skulle vilja. Den är dock generellt användbar och mycket snabb att ta tag i.

Pure har också lagt till ett par stora nya funktioner till sitt redan breda utbud. Den första är tillägget av en medföljande app för smartphone/surfplatta. Med namnet PureConnect kan användare njuta av samma onlineinnehåll som själva radion, inklusive internetradio, Pures låttaggning och tjänsten Pure Music i Spotify-stil; det finns också Pure Sounds-biblioteket, som låter dig koppla av till ljudet av fågelsång eller vågor som slår mot en strand.

Ren Sensia 200D

Appen låter också smarttelefonen som den är installerad på fungera som en snygg fjärrkontroll, från vilken radiostationer och annat innehåll kan bläddras och väljas. Musik som lagras på telefonen kan också streamas direkt till radion med ett par klick, och det är en stor förbättring av den ganska enkla infraröda fjärrkontrollen som medföljer radion.

Appen är dock inte perfekt. Alla som överväger att överge sin Spotify-prenumeration till förmån för Pures attraktiva 4,99 Kr per månad obegränsade streamingtjänst bör vara medveten om att det inte finns något sätt att bokmärka streamade spår varken i appen eller själva radion. Vi var inte heller imponerade av appens stabilitet; vi upplevde frekventa krascher på Android-appen.

Den andra nya funktionen är möjligheten att spela in från antingen internet eller FM-radio direkt till USB-lagring, antingen med en knapptryckning eller till ett tidsbestämt schema. Detta fungerade ganska bra i tester, men det är rudimentärt: vi skulle långt hellre ha en livepaus- och bakåtspolningsfunktion eller någon form av förinspelningsfunktion. Irriterande nog skulle radion inte tillåta oss att spela upp inspelat material omedelbart; vi fick vänta några minuter innan det blev tillgängligt.

Sensia kan göra mycket, men det verkade alltid finnas en niggle eller begränsning. Streaming är ett exempel. Vi provade detta från ett antal olika nätverksservrar och tyckte att upplevelsen var tydligt ojämn. Media Centers musikbibliotek strömmade bra, men att använda Plex för att servera musik visade sig vara frustrerande. Vi skulle vilja kunna vakna till ett spår på Pure Music, men det här alternativet visas inte när du ställer in ett nytt alarm. Pure Music-sökningen är också felaktig i den mån att den inte gav några resultat för ”Coldplay” i avsnittet Artister, men listade all bandets musik under ”Album” och ”Spår”.

Vi har inga argument med Sensias ljudkvalitet. Som med de flesta av Pure-produkterna vi har lyssnat på tidigare presenteras både musik och röst med kraft och auktoritet, och det kan skruvas upp väldigt högt utan att förvränga, surra eller skramla. Det är också en utmärkt DAB-radio, lätt att använda och har ett ganska flytande pekskärmsgränssnitt. Men för en så dyr radio förväntar vi oss lite mer övergripande polering än vad som för närvarande finns här.