Recension av HP StorageWorks D2D Backup Solution

Kr1550

Det har tagit lång tid för många lagringsleverantörer att se värdet av iSCSI för mindre företag, men HP leder nu vägen med en rad nya produkter som syftar till att maximera IP SAN. I denna exklusiva recension tar vi en titt på dess nya DBS (D2D Backup Solution), som levererar en billig apparat med ett överflöd av hårddisklagring, presenterad över iSCSI som virtuella bandenheter och autoloaders.

HP är inte på något sätt först på denna marknad, eftersom Tandberg Data antog utmaningen för över 18 månader sedan med sin BAKStor – den första produkten som kombinerar iSCSI-band- och diskmål. HP:s DBS skiljer sig från BAKStor, eftersom den presenterar virtuella bandenheter och autoloaders men inte virtuella diskar. Som med alla iSCSI-säkerhetskopieringsenheter är DBS inte en ersättning för band, utan ett mellanliggande backup-steg som fortfarande kräver att data migreras till band för kritisk lagring utanför platsen. En annan funktion som den inte stöder är lokalt anslutna bandenheter – BAKStor kan hantera en lokal SCSI-bandenhet och automatiserar kopieringen av data som finns på virtuella band till den.

Apparaten är helt enkelt ansluten till nätverket, där den kan nås av flera system eller länkas direkt via en nätverkskabel till en avsedd backupserver. Hur som helst kan apparaten emulera upp till fyra bandenheter, som kan vara enstaka HP LTO-2-bandenheter eller LTO-2-autoladdare med åtta till 24 platser. Observera att de virtuella enheterna inte kan delas, så enheten stöder endast fyra värdar.

Installationen går smidigt när du laddar produktens CD-ROM och följer guiden. Efter att ha laddat HP LTO-2 Windows-drivrutinerna visar den tillgängliga apparater som är redo för nätverkskonfiguration. Microsoft iSCSI-initiatorn laddas ner och installeras åt dig, en LTO-2-autoloader med åtta platser skapas på enheten och initiatorn konfigureras automatiskt för att logga in på den med en beständig anslutning. Hela processen tog mindre än tre minuter och en blick i Windows Enhetshanteraren visade att de nya enheterna var redo och väntade.

HP:s webbhanteringsgränssnitt är snyggt och ger enkel åtkomst till de olika inställningarna. Du behöver inte använda guiden och kan manuellt skapa nya mål från gränssnittet efter önskemål. För autoloadern kan du bestämma hur många virtuella platser du vill ha presenterade eller så kan du skapa en enda virtuell bandenhet, men du måste ange IQN för iSCSI-initiatorn som ska komma åt den virtuella enheten. Du kan hålla ett öga på varje virtuell enhet och tillhörande kassetter och redigera deras konfigurationer. Lagringskapacitet kan övervakas och eventuella problem med enheter eller RAID5-programvaran kommer också att flaggas upp.

För testning introducerade vi enheten till vårt Gigabit-nätverk och körde installationsguiden på ett par Supermicro-dual-core Xeon Windows-servrar. Vi skapade också ett enda bandstationsmål, och i alla fall hade Windows och den medföljande Data Protector Express inga problem med att identifiera de virtuella enheterna. För jämförelsesyften körde vi en säkerhetskopiering och återställning av en 9 GB blandning av testdata till en lokalt ansluten HP LTO-2-bandenhet och såg att den returnerade 35 MB/sek för båda uppgifterna. Vi körde sedan samma jobb med hjälp av den virtuella bandenheten och såg varje avkastning 33MB/sek respektive 40MB/sek.

Att köra två backup-jobb till enheten samtidigt gav imponerande resultat, med servrarna som rapporterade hastigheter på 28MB/sek och 22MB/sek. Men iSCSI får verkligen poäng när det gäller att återställa specifika användardata, eftersom det är mycket snabbare. Vi valde en 35MB katalog som är känd för att vara nära slutet av bandet, och LTO-2-enheten tog nästan två minuter att hitta filerna och returnera dem. Samma jobb med det virtuella bandet tog bara två sekunder. Vi har också framgångsrikt bekräftat enhetens funktioner med CA:s ARCserve och Symantec Backup Exec 11d. Försök dock inte använda Backup Exec 10d, eftersom HP tipsade oss om att den här programvaran har problem med att arbeta med virtuella iSCSI-mål.