Recension av Spotify-appar: första titt

spotifyMAIN-462x346

Recension av Spotify-appar: första titt

Spotify presenterade denna vecka appar som integreras direkt i musikströmningstjänsten, men det här är inte riktigt FarmVille för musikälskare. Istället är apparna för det mesta inriktade på att hjälpa lyssnare att hitta musik – systemet erbjuder 15 miljoner spår vid sista räkningen, så att ta reda på vilka du faktiskt vill höra kan vara en utmaning.

För tillfället är de 11 apparna alla gratis och tillgängliga för dem som har gratisprenumerationer, och det är svårt att se att det kommer att förändras snart. För det mesta är apparna i allmänhet recensioner och spellistor – knappast något som många kommer att betala för. Att flytta tjänsten till telefoner kan göra appar avgiftsbelagda, men även då är dessa lite mer än kurerat innehåll.

Men när det kommer till musik är det ingen dålig sak. Anslagstavla, Högaffel och Rullande sten tidningar har alla snygga listor som erbjuder spellistor med deras mest populära låtar. Nåväl, åtminstone de flesta av topplåtarna. Billboard’s topp tio-tabellen är inte ensam om att bli fördärvad av ett nedtonat spår, vilket betyder att det inte är tillgängligt via Spotify.

spotifyBillboardchart-462x173

De bästa spellistorna är faktiskt inte (enligt min ödmjuka åsikt) de senaste, utan samlingarna av 200 bästa gitarrlåtar eller topplåtar från 60-talet, samt en otroligt slumpmässig åttaspårslista med Mick Jaggers favoritreggaelåtar från Rullande sten – något lite annorlunda än de senaste hitsen.

Fuse-appen erbjuder spellistor för att följa med musiknyheter, vilket är praktiskt för något stort som Grammy-nomineringar, men ett konstigt sätt att upptäcka musik annars. Väktaren erbjuder album tillsammans med sina senaste musikrecensioner; om du är ett fan av tidningens musiksektion och använder Spotify är det här ett praktiskt sätt att lyssna medan du läser, men det är svårt att se någon annan som regelbundet använder det.

Naturligtvis krävde inget av detta en ”app”. Före den här veckan kunde vem som helst enkelt skapa en spellista och dela den, så att följare kan prenumerera på nya låtar. Systemet är fortfarande i beta, så förhoppningsvis kommer fler funktioner snart från några av de stora spelarna, och andra visade vilken kreativ riktning appar kan ta.

WeAreHunteds app innehåller listor och färdiga spellistor, men den kommer också att bygga ett virtuellt mixband baserat på en enda låt; dra och släpp ett spår och det hittar andra som gillar det. Den lite udda Moodagent erbjuder ett liknande system, men frågar också hur du känner dig – sensuell, öm, glad eller arg – för att hjälpa till att forma spellistan.

spotify2-462x255

LastFMs app har störst potential, para ihop sitt ”scrobbling”-verktyg med Spotifys samling, spåra låtarna du lyssnar på mest för att ge mer exakta rekommendationer.

Andra funktioner

Medan de flesta apparna är designade för att hjälpa lyssnare att hitta musik, har vissa tagit saker lite längre. TuneWiki erbjuder texter – praktiskt för att sjunga med eller tyda vad fan en sångare håller på med – medan Songkick är tänkt att samla ihop lokala konserter baserade på favoritlåtar, men för tillfället verkar det vara lite mer än en lista över stora namnband som kommer till Londons O2-centrum, tvärtemot min musiksmak.

spotifySoundrop-462x321

Soundrop är den andra appen som verkar ha potential. Det låter användare skapa sina egna miniradiostationer som andra kan delta i, lyssna med samtidigt och prata i en IM-liknande klient. Det finns officiella ”spots” med ”toppoplåtar” och liknande, men det är mycket smidigare att göra egna för att bjuda in dina vänner till, vilket förmodligen kommer att hända i PC Pro kontor på en fredag ​​eftermiddag inte så långt fram i tiden.

Spotify-apparna är fortfarande i beta, vilket du kan ladda ner för att prova här.