Samsung DA-F61 recension

Kr250

DA-F61 är en bärbar Bluetooth-högtalare helt anpassad för att lyssna på musik på resande fot. Den har ett inbyggt litiumjonbatteri, en USB-port för att ladda din smartphone eller MP3-spelare och till och med ett magnetfodral för att skydda högtalargallret.

Samsung DA-F61 recension

Det är en snygg högtalare, tack vare sin metalliska finish och den kraftiga volymratten som fälls ut. Det enda vi inte gillade var det ganska vingliga stativet.

Om din telefon kör Android 4 eller senare och har inbyggd NFC kan du koppla ihop med högtalaren automatiskt via ett enkelt tryck. Annars innebär det att du håller ned Bluetooth-knappen i ett par sekunder och söker efter högtalaren från din Bluetooth-meny; det finns inget lösenord och din telefon tror att det är ett vanligt Bluetooth-headset. Högtalaren kan också ta emot ljud från en modern Samsung-TV med SoundShare, men vi hade inte rätt TV till hands för att testa detta.

Samsung DA-F61

Huruvida vi gillade DA-F61:s ljud eller inte berodde på vilken typ av musik vi lyssnade på. Den klarade sig bra med de snabba takterna från trumma och bas, men en generell brist på bas gjorde att vissa gitarrspår lät hårt. Punklåtarna gick inte så bra eftersom bastrumman var mer av en ”phut” än en boom. Vi tyckte att ljudet var mer imponerande vid låga volymer än medium eller höga, där högtalaren bibehöll en del bas men inte blev tröttsam att lyssna på. Det låter bättre än många bärbara högtalare vi har stött på, men med tanke på det skyhöga priset förväntade vi oss något alldeles speciellt.

DA-F61 stöder aptX-codec, som ger ljudströmning med högre bandbredd än den äldre A2DP-standarden. Du behöver en telefon som stöder det, som Samsung Galaxy S3, S4 eller HTC One, men det blir en utmaning att höra skillnaden på en så liten högtalare; Du behöver vanligtvis ett par ordentliga hörlurar. Ljud som streamades till högtalaren från en aptX-kompatibel telefon lät något smidigare, men det var lite i det.

Samsung DA-F61 känns som ett högkvalitativt föremål, är lätt att använda och har bra batteritid; vi såg mer än 24 timmars Bluetooth-uppspelning vid måttlig volym. Dess ljudkvalitet varierar dock beroende på typ av musik, och det är enormt dyrt. Pures Jongo S3 bärbara högtalare är mer prisvärd och kan också användas som en del av en multirumsuppställning.

Grundläggande specifikationer

Högtalartyp 2 x 10W, 1 x passiv basradiator
Högtalareffekt 20W