Samsung Gear VR Innovator Edition för S6 recension: Framtiden är här

Kr169

Väldigt många tror att framtiden för spel och film innebär att man utnyttjar virtuell verklighet i viss kapacitet. Visserligen finns det många som också har ett egenintresse av att se till att det händer, men även om det kan flöda ut som en modefluga som 3D-tv-apparater, känns VR på något sätt annorlunda. Till skillnad från 3D erbjuder VR en markant annorlunda upplevelse som spelare, snarare än marknadsförare, aktivt förespråkar.

Att sätta på Samsungs senaste Gear VR-headset för första gången är en fantastisk upplevelse. Även om det är sant att du kan få en uppskattning genom att göra ett Google Cardboard-headset, känns det nästan orättvist att nämna dem i samma andetag. Även om ett Cardboard VR-headset kan göras för pund, kommer Gear VR att sätta tillbaka Kr169, en betydande utgift i någons bok.

För det priset får du en fantastisk upplevelse som dina vänner kommer att bli fascinerade av att prova, men du skulle lura dig själv om du tror att det kommer att bli mer än en flyktig. Oculus Rift är nära förestående, tillsammans med en mängd andra VR-headset från HTC Vive till Microsoft HoloLens. I det långa loppet kommer de sannolikt att erbjuda mer, men som ett första smakprov är Gear VR ganska övertygande.

Samsung Gear VR Innovator Edition för S6 recension: Den andra kommer

Jag bör påpeka vid det här laget att detta är Samsungs andra Gear VR-headset, men låt dig inte luras att tro att detta är någon slags stor uppföljning – det är faktiskt i stort sett samma sak, bara utformad för att passa en annan handenhet. Medan den ursprungliga Gear VR bara skulle passa Samsung Galaxy Note 4, är den här versionen designad för endast Samsung Galaxy S6 och S6 Edge.

Det finns några prestandapoäng som är inneboende med detta: Note 4 har en större skärm och en lägre pixeltäthet än S6 och S6 Edge, vilket du tror kan göra någon skillnad. Rent praktiskt skulle du dock kämpa för att skilja de två åt. Kort sagt, det är lite suddigt ibland, och du kan se pixlarna förvånansvärt tydligt, men du slutar märka det väldigt snabbt. När det gäller ändringar av själva headsetet är de återigen begränsade.

Du kan nu ladda telefonen via headsetet, om du är villig att kopplas via en kabel till din bärbara dator eller elnätet, och det finns nu inget visir som täcker telefonen på framsidan, men det är allt. Det är inte mycket anledning att uppgradera, även om du skulle kunna göra det utan att kasta ut din nuvarande telefon, vilket du inte kan.

Samsung Gear VR Innovator Edition för S6 recension: Design

Samsungs designers har gjort sitt bästa för att Gear VR-headsetet ska se bra ut. Allt är släta, glänsande plaster, snyggt sammansatta, men de gömmer sig i slutändan för ingenting. Hur du än målar det, får du att se ut som en idiot om du sätter ett VR-headset över ansiktet. Detta kommer att vara det största hindret för en utbredd användning av tekniken – jämförelsevis är upplevelsen lätt att sälja.

Till skillnad från Oculus Rift är Gear VR-headsetet bara ett skal för Galaxy-telefonen att passa i. Alla tunga lyft görs av telefonen – Galaxy S6 eller S6 Edge, i det här fallet. Andra telefoner passar inte och kommer inte att upptäckas. När telefonen väl är ansluten till mikro-USB-dockan i liggande läge och klämd på plats, ringer telefonen för att låta dig veta att den startar i VR-läge.

Att navigera runt i denna modiga nya värld av virtuell verklighet är en bris med Gear VR. Menyn presenteras svävande framför dig, och en handledning förklarar omedelbart hur saker och ting görs. Om du tittar på menyalternativ och trycker på plattan på sidan av headsetet väljs dem, medan du sveper fingret längs en pekplatta på sidan av headsetet låter dig styra menyer och till och med rörelse i virtual reality-versionen av Temple Run.

Det finns också en bakåtknapp på sidan, som alltid tar dig tillbaka till huvudmenyn om du skulle behöva det, och till och med låter dig se ut ur telefonens kamera så att du kan se om folk drar ansikten mot dig i verkligheten värld. Apparna kommer alla från Oculus-butiken som är integrerad med headsetet. Samsung föreslår att du ställer in kortuppgifter innan du börjar, men det finns tillräckligt med gratissaker här för att hålla dig igång ett tag.

Faktum är att det enda elementet som inte styrs via headsetet är att ställa in en Bluetooth-spelplatta. Detta krävs inte för allt, men alla spel utöver de extremt ytliga kräver ett. Samsung säljer sin egen spelkontroll, men vilken Bluetooth-platta som helst kommer att räcka – i teorin. Du kan ansluta en PlayStation 4-platta till Galaxy S6, men jag fann att den var benägen till konstig nyckelmappning och – värre – den fastnade ibland och jag fann mig själv snurra på plats. Tack och lov för Gear VR:s bakåtknapp, annars kanske jag har svimmat. En Nexus Bluetooth-platta åtgärdade problemet och öppnade upp för en mängd köttiga spelupplevelser.

Samsung Gear VR Innovator Edition för S6 recension: Butik och innehåll

Butiken är ganska karg, men visar livstecken nu är betalappar en del av ekosystemet. De är en konstig blandning av glorifierade tekniska demos och befintliga företag som försöker hitta sina fötter i den konstiga nya världen av VR. Ta Netflix, till exempel. Det är väldigt tungt på vågen, men Netflix-appen ger dig ett virtuellt vardagsrum i någon form av exotisk trästuga. Det finns en BoJack Horseman affisch ovanför den stora skärmen, och du kan titta bort från TV:n om du vill. Detta erbjuder faktiskt en överraskande fördel – gammal TV i förhållandet 4:3 ser faktiskt bra ut i VR-land, utan de otäcka svarta gränserna du skulle ha på din riktiga skärm, men det är fortfarande inte något du skulle vilja använda regelbundet.

De olika videodemonerna är mer imponerande och används vanligtvis för att marknadsföra specifika produkter. De Jurassic park scenen ser en brontosaurus komma rakt fram till dig när du kikar runt i en djungelscen, och att se vänner förundras över upplevelsen är en stor påminnelse om exakt hur futuristiskt detta verkar.

När det gäller spel finns det mycket som kan försäkra skeptiker om att framtiden verkligen är mycket ljus, men det finns också bevis på att bara för att något kan göras i VR, betyder det inte att det borde vara det. Detta är särskilt fallet med Temple Run, som inte ger någon fördel att se dig omkring, och som fick alla som provade dess läckerheter att känna sig mer än lite illamående.

Dreadhalls klarar sig bättre. Det är långsammare och, som ett skräckspel, tar det verkligen in på paranoian av varför du ständigt vill titta dig över axeln. Nackdelen med tekniken blir dock uppenbar här: även om headsetet ger full huvudspårning via teknik lånad från Oculus, finns det ingen koppling till resten av din kropp. Detta innebär att i spel som ger en förstapersonsvy måste du justera vilken väg du är vänd med hjälp av spelplattan, vilket kan leda till en konstig koppling mellan hur du fysiskt möter dig och hur du ser ut i spelet .

Samsung Gear VR Innovator Edition för S6 recension: Omdöme

Men jag tjatar här och det här är till viss del bara växtvärken av en helt ny teknik. Även om det inte finns några verkligt fenomenala spelupplevelser tillgängliga här ännu, är Gear VR Innovator Edition för S6 en fantastisk smak av saker som kommer, och den är helt klart tillräckligt annorlunda för att vara verkligt revolutionerande – om vi kan komma runt hur löjliga headset ser fastspända ut. till våra ansikten.

Gear VR Innovator Edition för S6 ger dig i princip tillgång till denna modiga nya värld på bottenvåningen, men medan hårdvaran är polerad är mjukvaran långt ifrån mogen, och chansen är stor att headsetet kommer att samla damm om ett år . Även om det inte finns något bättre där ute är stöd för framtida telefoner varken utlovat eller särskilt troligt.

Huruvida du tycker att 169 Kr är ett rimligt pris för att smaka på framtiden är något jag inte kan bestämma åt dig, men efter att ha tillbringat en vecka med det, tycker jag att det är något som alla borde prova. Ny teknik kan bara blåsa bort dig en gång: Gear VR levererar vördnad, och lite till.

Vill du ha mer av din VR-upplevelse? Läs vår praktiska recension av HTC Vive – det kan vara precis på din gata