Samsung SH-B022 BD Writer recension

Kr490

Med tanke på att SH-B022 BD Writer liknar alla andra interna DVD-enheter på marknaden är det svårt att tro att den representerar framtiden för den ödmjuka optiska skivan. DVD-brännare är inte på något sätt döda, men med tanke på de ständigt ökande mängderna data som lagras på datorer är det uppenbart att säkerhetskopiering av 4,7 GB data åt gången är opraktisk, och det är bortsett från att Hollywood kräver rymligare format för högupplöst innehåll. Blu-ray-skivor gör att upp till 50 GB data kan lagras på en enkelsidig skiva med två lager – betydligt mer än 15 GB per lager i det konkurrerande HD DVD-formatet.

Samsung SH-B022 BD Writer recension

Att installera SH-B022 kräver inget mer exotiskt än en standard IDE-kabel för data och en Molex-kontakt för ström. Inuti finns det två lasrar: en röd, en blå. Det senare är det mest betydelsefulla, eftersom dess kortare våglängd gör att mer information kan skrivas i samma mängd fysiskt utrymme – som att skriva på papper av samma storlek med en mycket mindre penna. Den röda lasern tillåter bakåtkompatibilitet med befintliga CD- och DVD-format. Även om vår förproduktionsenhet bara kunde skriva till Blu-ray-skivor, kommer slutversionerna av enheten att kunna skriva till både CD- och DVD-skivor.

Det finns tre typer av Blu-ray-media tillgängliga: BD-ROM, BD-R för att skriva en gång och omskrivbar BD-RE. Vi fick en betaversion av Nero 7 för att skriva till våra BD-RE TDK-media. Även om den angivna kapaciteten för skivorna är 25 GB (med 50 GB tillgängligt inom en snar framtid), var den maximala mängden data vi kunde få plats på en skiva 22,22 GB på grund av en begränsning i Nero. Att fylla skivan till denna kapacitet vid 2x tog 46 minuter, 30 sekunder, vilket motsvarar 8MB/sek – 2MB/sek långsammare än en genomsnittlig 8x dual-layer DVD-brännare. Hållbarhet var ursprungligen ett problem för Blu-ray-media, med tidiga prototyper som kräver robusta kassetter för att skydda skivorna. Sedan dess har tekniska framsteg gjort att patronerna har tagit slut, och våra prover var fortfarande skrivbara efter att vi lämnat några fingeravtryck på dem.

Vår enhet levererades regionfri, och Samsung berättar för oss att det är så dess första batch med enheter kommer att levereras, men tekniken är så ny att inte ens detta har slutförts ännu. Den nuvarande planen är att när du har laddat din första Blu-ray-film kommer enheten att upptäcka regionen och byta till den. Du kommer sedan att tillåtas fem ändringar innan hårdvaran låser sig till det senaste valet, precis som nuvarande DVD-spelare gör.

För filmfantaster, ett besök på www.blu-ray kommer att avslöja en lista med 107 filmer på väg till det nya formatet inom en snar framtid, och stöd från filmstudior som Warner Brothers, Paramount och MGM betyder att det kommer att finnas mycket mer på gång.

Om du är beredd att vänta på innehåll är SH-B022 idealisk för tidiga användare för att få ett steg på nästa våg av högupplöst underhållning.

DRM (Digital Rights Management) kommer att bli ett hett ämne för den nya vågen av optiska enheter, där filmproduktionsföretag fattar beslut om vilket format som ska backas till stor del baserat på innehållsskydd. Vår enhet färdigställdes för hand innan Blu-ray DRM slutfördes och hade som sådan ingen hårdvaru-DRM inbyggd, men det är inte så den färdiga versionen kommer att skickas.

Blu-ray-innehåll kommer att krypteras med AACS (Advanced Access Content System). Detta innebär att din hårdvara automatiskt uppdaterar sina DRM-funktioner när tidigare iterationer knäcks.

Om ren kapacitet är vad du är ute efter, är det värt att överväga att du kan köpa sex av Lacies A-listade 250 GB externa diskar, motsvarande 1,5 TB, för kostnaden för denna enhet.