Shadow of the Colossus PS4-recension: Den bästa remake du någonsin kommer att spela

Kr24

Skuggan av Kolossen anses allmänt vara ett av de bästa spelen genom tiderna, så det kom inte som någon överraskning att en PS4-remake av Blue Point skapade mer buzz än de flesta på Sonys E3 2017-showcase. Men vid första anblicken var det oklart vad en PS4-remake av Skuggan av Kolossen kunde tillhandahålla att både originalet och 2011 PS3-remastern inte kunde.

Svaret är kortfattat vision och jag menar inte bara att rita avstånd. Blue Point har byggt om originalet från grunden och det ser helt underbart ut. Vilt gräs vajar i vinden när trädgrenar vajar mjukt från sida till sida. Ökenmiljöer känns torra med sandmoln som omsluter din vision och ruiner som har drabbats av väder och vind. Dank-grottor droppar algdränkt vatten i mossfyllda pooler och sällsynta oaser kryllar av liv.

Detta är inte bara ett öppet utrymme designat för dig att jaga kolosser; det känns nu som en orörd levande värld du kraschar in i med vårdslös övergivenhet. Du kanske tror att en grafisk översyn inte är mycket av en anledning att hämta en kopia av Skuggan av Kolossen för tredje gången alltså, men kraften den har är mer än bara kosmetisk.

shadow_of_the_colossus_ps4_review_3

LÄS NÄSTA: Det här är de bästa PS4-spelen

Rotade i denna vackra nya miljö, Skuggan av Kolossen’ kolosser känner sig ännu mer tillfreds med världen än de gjorde i de tidigare versionerna av spelet och att ta sig an de pusselliknande bestarna ger dig en mycket större känsla av kränkning. Dessa är mycket mer än enkla bossar i slutet av spelet att besegra och gå vidare utan eftertanke; med sina kroppar av sten, mossig päls och jord är de vackra fenomen och när du väl besegrat dem, finns det en känsla av förlust när de faller sönder till lite mer än en jordhög.

Shadow of the Colossus recension: Mer av samma sak, tack

En sak får BluePoint väldigt rätt med sin Skuggan av Kolossen remake är att det har lämnat alla andra aspekter av helt orörda.

shadow_of_the_colossus_ps4_review_5

Berättelsen, som kretsar kring huvudpersonen Wander som går in i de förbjudna länderna för att återuppliva Momo – en ung kvinna som dödades som ett offer till gudarna – har inte förändrats. BluePoint har inte ens ansett det lämpligt att ge uppmaningar för att säkerställa att människor förblir intresserade av världen och historien. Allt är precis lika vagt och öppet som det alltid har varit och nu, tack vare att spelets användargränssnitt flyttas tillbaka ytterligare, fokuserar allt på världen du utforskar.

Det är dock ingen dålig sak. Sedan det skapades, Skuggan av Kolossen har förtjänat varenda en av sina utmärkelser och att ändra spelupplägget för att passa en modernare smak skulle försämra allt som gjorde originalet till ett så kraftfullt spel att spela.

Faktum är att det enda tillägget till Skuggan av Kolossen Oavsett vad som helst – förutom de nya troféerna och tidsprovsutmaningarna för spelare efter spelet – är Photo Mode. Den är inte så mångsidig som WipEout Omega Collection, Hellblade: Senua’s Sacrifice eller Uncharted 4s men det är en välkommen inkludering som betyder att du kan skapa några helt otroliga snaps.

LÄS NÄSTA: Vad jag lärde mig att spela ett videospel live i en konserthall

Shadow of the Colossus recension: Bedömning

Femton år efter den första releasen, Skuggan av Kolossen står fortfarande som ett av de bästa spelen som någonsin gjorts. Det här är inget bättre spel i sig, men det är helt fantastiskt att se på och du behöver nu inte längre använda din fantasi för att fylla i luckorna som PS2- och PS3-versionerna inte kunde visualisera.

Tiden har inte varit snäll mot två aspekter av Skuggan av Kolossen, dock: fysik och musik. Att hoppa känns för svävande och, även om det fortfarande är imponerande, ser klättring en aning dumt ut när du greppar ett hårt grepp om ryggen på en fladdrande best. När det gäller ljud är musiken lika fantastisk som den någonsin har varit, men övergångarna mellan spänd kamp och upprymdhet från att ha lyckats montera en koloss är skrämmande.

Tack och lov är dessa problem egentligen inga problem alls. Resten av Skuggan av Kolossen är bara så fantastiskt att den här uttjänta mekaniken bara är en blick på ett spel som fortfarande känns lika fräscht som den dagen det släpptes för första gången. Det är som om Team Ico precis hade annonserat det för första gången, istället för att det var dess tredje utflykt på 15 år.

Det kanske inte är första gången den här sagan berättas, då, och inte heller första gången du har spelat den, men Skuggan av Kolossen på PS4 är lätt dess bästa utflykt hittills. 2018 har kanske bara börjat, men det har redan börjat med en smäll.