Sonic DVDit Pro 6 recension

Kr270

För fem år sedan hade DVDit praktiskt taget DVD-författarmarknaden för sig själv. Tillsammans med många hårdvarupaket för videoredigering var det det semiprofessionella valet. Konkurrensen har dock ökat avsevärt sedan dess, och DVDit har hamnat på sidlinjen, med version 5 som passerade nästan obemärkt. Tack och lov är version 6 av DVDit en ännu större uppgradering.

Sonic DVDit Pro 6 recension

Gränssnittet kommer att vara nästan oigenkännligt för äldre användare, med utseendet och känslan som nu är i linje med nuvarande användargränssnittstrender. Funktioner är uppdelade i en uppsjö av flytande fönster, av vilka några är flikar. Projektfönstret samlar menyer, filmtitlar och spellistor; och förhandsgranskningsfönstret fördubblas för menydesign och visning av dina filmklipp.

Tidslinjen påminner om en fullständig videoredigerare, och tillgångar hålls nu i flikar i paletten. Attributfönstret samlar kontroller som fjärrstyrning av knappar, som tidigare fanns i sina egna sektioner. För att hjälpa till med att ordna dessa, ingår förinställningar för arbetsyta för fem uppgifter, och du kan också spara dina egna anpassade arbetsytor på dubbla bildskärmar.

Det finns nu omfattande undertextning och stöd för flera språk. Pro-versionen som granskas här har åtta ljud och 32 undertextspår, även om standardutgåvan (Kr200 exkl. moms) erbjuder bara tvåspråkigt ljud. Undertexter kan läggas till från externa textfiler, som sedan kan redigeras i Sonic-gränssnittet, eller skrivas ut från början i DVDit.

Slideshow Wizard stöder nu upp till 999 bilder istället för bara 99, ändringar av deras varaktighet och musikljudspår. Du kan dock fortfarande bara ha en typ av övergång mellan bilderna om du inte väljer alternativet Slumpmässigt, vilket fortfarande inte ger dig någon kontroll.

En användbar ny funktion för företagsvideotillverkare är möjligheten att skapa spellistor, som återigen bara är tillgänglig i Pro-versionen. Om du gör en DVD full med massor av små videor, kan du samla ett valfritt antal av dem under olika spellistrubriker. Till exempel kan en fastighetsmäklare placera alla fastigheter i ett område under en enda rubrik och DVD-menyknapp.

Vid import av videotillgångar kan kapitelmarkörer i XML-format också tas in, men endast från Avid videoredigeringsapplikationer som har MetaSync-stöd. Andra redigeringsprogram tillgodoses inte, och vi fann att DVDit inte kunde importera markörer skapade av Matrox’s RT.X100 realtids MPEG2-exportör, till exempel.

Även om DVDit inte kan konkurrera med Adobe Encore DVDs Photoshop-integrering, känner den nu igen PSD-filer i lager på ett begränsat sätt.

Tidigare versioner av DVDit och MyDVD inkluderade enkel Dolby Digital-ljudkodning, men DVDit Pro lägger till fullt stöd för 5.1 surround. Du kan också lägga till regionkodning, CSS och Macrovision-kryptering, plus utdata till DLT-band för professionell mastering. Pro-versionen innehåller också eDVD 4, som låter dig skapa InterActual-skivor. Dessa är DVD-videor med interaktiva funktioner, såsom webblänkar. Den innehåller också en inbyggd spelare, även om användare måste tillhandahålla sin egen MPEG2-avkodare.

Med så många val nu i DVD-författarvärlden behövde DVDit verkligen något radikalt för att sätta tillbaka det på kartan. Lyckligtvis har Sonic levererat den. DVDit 6 hittar mellanvägen mellan överkompliceringen av Adobe Encore och den mer prosaiska Ulead DVD Workshop. Bortsett från den välkomnande inkluderingen av eDVD och undertextningsförmågan, vinner DVDit inte riktigt på funktioner, men det är väldigt intuitivt, med tillräckligt med designkontroll för att skapa attraktiva DVD-menyer. Om du hade tappat intresset för DVDit är det nu dags att ta en ny titt.