Sony Bloggie MHS-TS20K recension

Kr169

Ciscos beslut att upphöra med tillverkningen av Flip pocket videokameror kom som en stor besvikelse; produkterna har varit fasta favoriter på PC Pro-kontoren i några år nu, tack vare klassledande bildkvalitet och användarvänlighet. Men en mans förlust är en annans vinst, så säger man, och andra tillverkare går in med sina egna produkter i hopp om att ta några marknadsandelar.

Sony Bloggie MHS-TS20K - 360 konverterobjektiv

Sony Bloggie MHS-TS20K är den första modellen vi har recenserat efter Flip-eran, och den bär alla klassiska kännetecken för pocketvideokameragenren. Den har en pop-out USB-arm och en god klick inbyggt minne (8GB). Sonys programvara för video- och bildhantering lagras ombord och är redo för direkt installation, och det finns en stor röd knapp på bakpanelen för att starta och stoppa videoinspelning. Den här kameran flyttar dock på saker och ting, och det finns ett antal områden där den drar före den senaste generationen Flip UltraHD.

Om den kameran bara kunde ta upp 720p HD-filmer, till exempel, kan Sony spela in 1080p; där Flip har 2-tums skärm, Sony har en 3-tumsskärm; och där Flip byggdes helt av plast, är Bloggie inkapslad i lyxigt aluminium. Det är en vackert gjord sak och toppar lyxkänslan med ett par riktiga publikbehag: skärmen är också beröringskänslig (med kapacitiv teknologi); och i kartongen medföljer ett ganska genialt 360 graders konverterobjektiv. Du kan se några exempelbilder nedan.

Det sistnämnda är ett riktigt mästerverk: det låses på toppen av kameran, snäpper tätt på plats med hjälp av en magnet eller två, och låter dig spela in äkta 360 graders video. Det ser inte särskilt imponerande ut på skärmen när du fotograferar – bilderna visas i en liten cirkel i mitten av bilden. Alla som är bekanta med billiga Lomography fisheye-kameror kommer att känna till den här typen av utdata.

Importera den till Sonys Bloggie-programvara, och när du dubbelklickar på materialet, dyker en speciell 360 graders viewer upp. Detta visar en levande panoramaminiatyrvy längst ned i fönstret och en större ruta överst, som visar en del av 360-gradersvyn i full upplösning. Dra en navigeringsruta åt vänster och höger på panoramaminiatyren och rutan längst upp panorerar åt vänster och höger genom vyn (skärmdumpen nedan borde göra saker tydligare).

Specifikationer

Videokamera HD-standard 1080p
Videokamera maximal videoupplösning 1920 x 1080