Sony Ericsson Xperia Play recension

Kr430

I dessa dagar av appbutiker erbjuder varje telefon ett bibliotek med spel; men för de flesta av oss har drömmen om en sann hybrid av handhållen spelkonsol och smartphone aldrig förverkligats fullt ut (trots några lojala Nokia N-Gage-ägare). Det vanliga pekskärmsgränssnittet är helt enkelt ingen ersättning för korrekta joypad-kontroller.

Nu har Sony Ericsson lanserat PlayStation-certifierade Xperia Play som likt Sonys PSP Go gömmer PlayStation-kontroller bakom skärmen. Skjut den stora 4-tumsskärmen uppåt och du hittar den välbekanta D-pad och fyra åtgärdsknappar, plus två cirkulära pekplattor som fungerar som analoga tumstickor. På baksidan faller dina fingrar naturligt på ett enda par L- och R-axelknappar, vilket ger något mycket nära en komplett PlayStation-kontrollerupplevelse.

Sony Ericsson Xperia Play

Starta ett spel och kontrollerna fungerar briljant. D-pad och åtgärdsknapparna är ytliga men har en solid, positiv verkan och ett litet indrag i mitten av varje tumsticka kompenserar något för bristen på taktil feedback. Den kommer inte att utmana din PS3-kontroller för komfort, men den är perfekt användbar.

Spel delas in i två kategorier: befintliga Android-titlar optimerade för fysiska kontroller och PlayStation-klassiker konverterade för mobilspel. Om du skjuter upp telefonen automatiskt kommer du till det förstnämnda – fyra spel är förinstallerade, inklusive FIFA 10 och The Sims 3, som båda fungerar bra. Tillgängliga att ladda ner är nära hundra till, till priser från gratis till flera pund. Bland de klibbiga cash-ins finns åtminstone några stora namn som Avatar, och fler utlovas, men det är knappast en övertygande samling just nu.

Sony Ericsson Xperia Play

Vi hade större förhoppningar på klassikerna, som finns i en separat PlayStation Pocket-app, men här hittar du bara den 15-åriga Crash Bandicoot förinstallerad. Andra spel kan laddas ner – gamla favoriter Destruction Derby och Siphon Filter är bland de titlar som redan finns ute, och Sony planerar att fortsätta bygga upp biblioteket över tiden. Tyvärr, för Kr3,99 per pop, kommer det att kosta dig en hel del att samla en samling som matchar din gamla PlayStation-lista.

Det finns ett tredje spelalternativ som Sony inte kommer att marknadsföra. Precis som alla andra Android-telefoner är Xperia Play perfekt kapabel att köra en rad konsolemulatorer – Google förbjöd den populära PSX4Droid-appen från marknaden lagom till Plays lansering, men den kan fortfarande laddas ner från andra webbplatser. Gå via den här vägen och Xperia Play kan stödja inte bara PlayStation-original utan även spel för MegaDrive, SNES, GameBoy och N64. Vi kan se att det visar sig vara väldigt populärt av just denna anledning, även om det knappast är den sortens framgång som Sony har hoppats på.

Billigaste pris på kontrakt Fri
Avtal månadsavgift Kr30,00
Avtalsperiod 24 månader