Sony IPELA SNC-RX550P recension

Kr1439

Det kan finnas gott om PTZ (pan, tilt, zoom) IP-kameror på marknaden, men de flesta har en sak gemensamt: deras begränsade täckning ger dem blinda fläckar. Sonys senaste IPELA SNC-RX550P syftar till att råda bot på detta, eftersom det är en av de första PTZ-kamerorna som ger kontinuerlig 360-graders panorering plus en hel 90-graders lutning.

Sony IPELA SNC-RX550P recension

Det finns mycket mer med den här kameran, eftersom den är snabb med en panoreringshastighet på 300 grader/sek och den är också designad för att fungera i ljusnivåer ner till 0,15 lux. Zoomfunktionerna är utmärkta, eftersom kameran erbjuder en 26x optisk zoom plus en 12x digital zoom, och lokal bildlagring får ett uppsving eftersom kameran har en CompactFlash (CF)-plats bakom ett lock på framsidan som accepterar CF-mediakort. Låghastighets trådlösa anslutningar är tillgängliga, eftersom den också kan använda Sonys valfria trådlösa nätverkskort SNCA-CFW1 802.11b (99 Kr). Tvåvägsljud stöds med line in/out-uttag, och rörelsedetektering kommer också in i ramen.

Det medföljande IP-installationsverktyget gör installationen lätt. Den visar alla tillgängliga Sony-kameror och låter dig ändra deras IP-adress och HTTP-porten som används för webbläsaråtkomst, samtidigt som nätverksbandbreddsbegränsningar kan tillämpas. Observera att kameran har en tvåpolig kontakt för ström och Sony har ingen strömförsörjning. Network Webcams meddelade oss dock att priset inkluderar en extern strömförsörjning.

Kameran stöder endast Internet Explorer, och hemsidan öppnar upp ett väldesignat gränssnitt med livevisning och manuella bildkontroller vid sidan av. Du kan använda en kontrollplatta för att flytta kameran eller helt enkelt peka och klicka i livebilden. Vi gillar panoramavyn under, eftersom du kan använda den för att nollställa snabbt på vilken plats som helst inom hela visningsfältet. Sony tillhandahåller ett verktyg som skapar panoramat och laddar upp det direkt till kameran.

Bildkvalitet har alltid varit Sonys akilleshäl, men till detta pris kan vi inte acceptera några kompromisser. Lyckligtvis levererar SNC-RX550P en ren, skarp bild med bra färgbalans. Den optiska zoomen erbjuder anmärkningsvärda detaljnivåer, även om den digitala zoomen inte tillför extra värde. Upp till 25 fps stöds vid den maximala upplösningen på 640 x 480 pixlar, och vi fann att rörelse förmedlades bra vid denna hastighet. Kameran klarade dock inte låga ljusnivåer bra, och för detta skulle vi rekommendera Axis 221 eller Panasonics WV-NP1000.

Rörelsedetektering får en makeover, eftersom ett intelligent läge analyserar de senaste 15 bilderna för att minska sannolikheten för att små rörelser triggar kameran. Alternativt kan du använda intelligent objektdetektering, som identifierar objekt som inte har rört sig på mer än 40 sekunder och tar bort dem från detektionsekvationen. Om du behöver bevisa att en bild har spelats in från en viss kamera kan du nu använda digitala signaturer, även om detta kräver en valfri uppgradering av firmware.

Sonys IP-kameror har aldrig varit särskilt konkurrenskraftiga på pris och brukar slås på bildkvalitet av Axis-kameror. SNC-RX550P är på den dyra sidan, men den erbjuder en mycket överlägsen bild och dess snabba, kontinuerliga panorering gör att den kan nå de delar som andra IP-kameror inte kan.