Sony IPELA SNC-RZ25P recension

Kr795

Design och byggkvalitet är två områden där Sony alltid har utmärkt sig, och dess senaste IPELA-familj av IP-nätverkskameror har båda två. SNC-RZ25P är en av en grupp av fyra kameror som är inriktade på allmän övervakning och säkerhetsapplikationer, och levererar en rad funktioner som motsäger det låga priset.

Sony IPELA SNC-RZ25P recension

Till att börja med får du panorerings-, tilt- och zoomfunktioner med ett täckningsområde som är bättre än de flesta av konkurrenterna. Sony kan panorera över hela 350 grader och luta 120 grader. Zoomfunktionerna är också bra, eftersom kameran erbjuder en 18x optisk zoom plus en 12x digital zoom för att ge en maximal 216x förstoring; Men eftersom digital zoom inte lägger till några detaljer är det den optiska zoomen som är avgörande. Till exempel erbjuder Axis kompakta 213 PTZ en högre 26x digital zoom men kan inte riktigt matcha Sonys övergripande synfält. Lokal bildlagring får ett uppsving, eftersom SNC-RZ25P har en CompactFlash-plats bakom ett lock framtill. Detta accepterar CF-mediakort, men trådlöst är ett annat alternativ, eftersom det också kan rymma Sonys valfria trådlösa nätverkskort SNCA-CFW1 802.11b. Tvåvägsljud stöds med linje in/ut-uttag, och rörelsedetektering är också tillgänglig.

Installationen tar inte lång tid. Det medföljande verktyget IP Setup söker i nätverket efter Sony-kameror och låter dig ändra deras IP-adresser och HTTP-porten som används för webbläsaråtkomst, varefter begränsningar för nätverkets bandbredd kan tillämpas. Observera dock att en strömförsörjning inte ingår och att kameran har ett tvåpoligt kontaktblock på baksidan som kräver kablage anslutningar. Inkluderat var en separat Vista VPSU1000/12-försörjning, som fungerade bra. I likhet med de flesta IP-kameratillverkare stöder Sony endast Internet Explorer. Hemsidan har ett snyggt gränssnitt med livevisning och manuella bildkontroller till vänster. En av tre upplösningar kan väljas, du kan ta en ögonblicksbild och öppna en separat kontrollplatta för att styra panorering, tilt och zoom. Rörelse kan finjusteras genom att peka och klicka i livevyn. Särskilt smart är panoramaförhandsgranskningen under, så att du kan nollställa vilken plats som helst inom hela visningsfältet. Bilden måste skapas först och Sony tillhandahåller ett enkelt verktyg som tar kontroll över kameran, skapar en panoramavy och laddar ner den direkt till kameran.

Videolägena MPEG4 och Motion-JPEG erbjuds. MPEG4-läget låter dig ha tio tittare samtidigt, medan Motion-JPEG-läget (som har lägre bandbredd) rymmer 20 tittare samtidigt. Åtkomsten kan begränsas med nio lösenordsskyddade användarkonton. Bildkvaliteten är dock inte upp till de standarder som Axis kameror ställer upp, eftersom bilden i full vidvinkel och den högsta upplösningen på 640 x 480 är något suddig med tydliga digitala artefakter. Om du vill ha hela 25 fps-hastigheten måste du gå ner till 320 x 240, men bildkvaliteten förbättras. Kameran gör bra poäng med sin optiska zoom, då detaljnivån vid högsta inställningen är mycket bra.

PTZ-kameror tenderar att ha premiumpriser, men SNC-RZ25P är en av mycket få som är på höger sida av fyra siffror. Den erbjuder ett utmärkt utbud av funktioner som backas upp av en bildkvalitet över genomsnittet, och de valfria CF-tilläggen gör den ännu mer mångsidig.