Sony NSZ-GS7 Internetspelare med Google TV recension

Kr200

Vid användning är boxen enkel att använda och det beror mest på dess geniala dubbelsidiga fjärrkontroll, som ansluts via Bluetooth. På ena sidan finns ett bakgrundsbelyst, femradigt Qwerty-tangentbord – praktiskt för att trycka på sökningar, webbadresser och korta tweets. På den andra finns en klickbar pekplatta för att flytta runt webbsidor och klicka på länkar, omgiven av en D-pad och en handfull andra navigeringskontroller.

Dessa kontroller inkluderar Androids välbekanta hem-, meny- och tillbakagenvägsknappar, som gör det snabbt och enkelt att navigera i systemet. Resten av knapparna är universella kontroller som låter dig använda fjärrkontrollen för att styra din TV eller annan set-top box via IR-blastern som ingår i lådan, och det finns till och med en treaxlig rörelsesensor för att spela spel, även om vi kunde hittar inget som stöder det i Play Store.

Sony NSZ-GS7 Internetspelare med Google TV - fjärrkontroll (tangentbord)

Appmodellen öppnar för alla möjliga extra möjligheter. Du kan lägga till DLNA-mediaströmning via en app, vilket gör att video kan streamas från en kompatibel NAS-enhet; det finns spel att spela och till och med en app som visar tweets högst upp på skärmen medan du tittar på live-TV – du måste dock ställa in sökkriterierna manuellt.

Det låter bra, men lådan är inte utan dess svagheter. Till att börja med får du inte hela urvalet av Play Store-appar att välja mellan, bara en delmängd som är godkänd för användning på Google TV-enheter. Det finns ingen tillgång till Googles filmnedladdningar och uthyrningar – den enda integrationen på den här fronten är Sony Entertainment och Netflix. I skrivande stund fanns det ingen BBC iPlayer-app tillgänglig för installation heller, även om detta är ett mindre problem eftersom streaming från webbplatsen fungerar tillräckligt bra.

Sony NSZ-GS7 Internetspelare med Google TV - gränssnitt

Om du trodde att detta skulle vara den perfekta enheten för att surfa på webben på din TV, måste du vara medveten om att Chrome på den här webbläsaren känns extremt trög. Att rulla upp och ner är smärtsamt långsamt på många webbplatser, särskilt på den sortens rejäla videocentrerade sidor som du sannolikt kommer åt. Vi körde Sunspider JavaScript-riktmärket på den, som slutade med ett genomsnittligt resultat på 4 222 ms – mycket långsammare än din genomsnittliga Android-surfplatta. Till och med de enklaste spelen som installerats från Google Play, stammade och stannade.

Google TV är verkligen en bra idé, och på något sätt fungerar den väldigt bra. Fjärrkontrollen är utmärkt, den spelar upp strömmande Full HD-innehåll och kompatibelt USB-anslutet innehåll smidigt och apparna ger möjlighet att utöka boxens funktioner med tiden. För nu är dock priset på Kr199 inkl moms alldeles för högt för en enhet med så många ojämna kanter.

Visa

Bildskärmstyp N/A
Skärmstorlek N/A