Sony Reader PRS-505 recension

Kr199

Ett bibliotek i din handflata. Det är e-boksläsarens löfte, och en lockande sådan. Men trots sitt löfte har konceptet varit långsamt att ta fart i Storbritannien. Det kan dock vara på väg att ändras: med Amazon slö när det gäller att föra Kindle till dessa stränder, har Sony (och Waterstones, som marknadsför Sony Reader kraftigt i sina butiker) tagit tillfället i akt med båda händerna. Och med PRS-505 är det tydligt att företaget har för avsikt att ta itu med e-boksmarknaden med mycket mer elan.

Detta är omedelbart uppenbart i dess beslut att ta bort Kindles tangentbord, och med det möjligheten att kommentera text, för att leverera en mycket snyggare design. Det skulle verkligen krävas en själ som saknar all slags glädje för att inte bli helt kär i PRS-505 vid första ögonkastet. Klädd i silver och insvept i ett magnetiserat brunt konstläderfodral som klamrar sig fast vid enheten när den är stängd, Sonys e-boksläsare utstrålar en elegans som förtrollar innan den ens slås på.

En nyans mindre än ett DVD-fodral väger PRS-505 betryggande 0,25 kg; precis tillräckligt tung för att ge dig självförtroendet att slänga den i en väska, men inte så krånglig att den blir obekväm att använda under långa perioder.

Faktum är att känslan i handen är en av läsarens stora styrkor: alla som tillbringar sin pendling stående kommer att bli glada över att höra att PSR-505 kan användas enhands, med bläddringskontrollerna nedan och till höger av skärmen utformad för att falla naturligt under din tumme oavsett om läsaren är i höger eller vänster hand.

En bra bladvändare

Vilket är praktiskt eftersom du kommer att vända många sidor. PRS-505 kommer med 200 MB inbyggt flashminne, tillräckligt för 160 e-böcker av Sonys antal och lätt uppgraderbar genom Memory Stick Pro Duo och SD-kortplatser som är snyggt undanstoppade på toppen av läsaren. Sony har också klokt nog valt att öppna PRS-505 för format utöver dess proprietära BBeB Book, vilket innebär att .txt, ePub, .rtf, .doc och icke-DRM PDF-filer stöds. Den senare lider periodvis av slumpmässiga radbrytningar när den zoomas in, vilket inte är ett problem när filen lämnas i sin ursprungliga förstoring, men den är ofta så liten att till och med Stålmannen skulle kisa för att läsa texten.

E-boksläsare är dock unika genom att de inte kommer att leva eller dö av sitt utseende eller ens tekniska specifikationer, så mycket som deras förmåga att leverera en absorberande läsupplevelse. Och vi är glada att kunna rapportera att Sony PRS-505 inte gör någon besviken.

Äran för detta går till 6-tums E Ink-skärmen som levererar en sida i åtta nyanser av grått, som efterliknar utseendet av ord på papper så att inte ens en utdragen period med Krig och Fred kommer att skicka bort dig med röda ögon. De tre zoomnivåerna presenterar alla text skarpt och rent, med endast en mycket liten suddighet som kryper in på den högsta inställningen, och även om mycket har gjorts av blixtövergången, där skärmen suddar till svart mellan sidvändningarna, slutade vi snabbt märker det.

E Ink-skärmen har också fördelen av att bara förbruka ström när du byter sida, och det betyder att det uppladdningsbara litiumjonbatteriet räcker länge – cirka 6 800 sidvarv. Utöver detta förvrängs skärmen inte under tryck och är synlig även i en 180-graders betraktningsvinkel.

problem?

Trots all denna prakt har E Ink ett stort fel. Det går smärtsamt långsamt. Och även om det går att vända blad med två sekunders fördröjning, sträcker sig den mildheten inte till menyerna som kan vara fyra sidor djupa innan du kommer någonstans i närheten av den e-bok du är ute efter. Instoppat i menyerna finns det också alternativ för att visa JPEG-, GIF-, PNG- och BMP-bilder och spela MP3- och AAC-ljud, men alla som har tankar på att lämna sin iPod bör gå bort från den soptunnan.

Skärm

Skärmstorlek 6,0 tum
Upplösning 600 x 800