Sony StorStation LIB-D81 A2TEU recension

Kr1300

Mindre företag som letar efter en billig autoloader kan upptäcka att Sonys StorStation LIB-D81 passar räkningen. Det här väldesignade stationära chassit har varit tillgängligt ett tag nu, men vi tar en titt på den senaste versionen, som är utrustad med Sonys AIT2 Turbo-bandenhet.

Detta partnerskap kostar Kr1 300 och erbjuder ett bra utbud av funktioner, med en total inbyggd kapacitet på 640 GB att ta tag i. AIT2 Turbo är inte heller slarvig. Den har en inbyggd överföringshastighet på 12MB/sek – fyra gånger snabbare än HP:s DAT 72 och dubbelt så snabb som Exabytes åldrande VXA-2. Sonys slinky StorStation-enhet döljer ett rack med åtta platser. Detta arrangemang gör att autoloadern kan lagra en hel veckas band plus en rengöringskassett. Enheten är placerad vid basen av enheten under patronskårorna och en plockarm rör sig vertikalt framför denna enhet.

Enheten använder Sonys kompakta 8 mm AME-band (avancerad metallförångad) som erbjuder en funktion som kallas MIC (minne i kassett), som består av ett internt 64Kb flashminne som används för att minska tiden för att söka efter data på bandet. För att sänka kostnaderna erbjuder Sony band utan MIC-chip till cirka Kr8 mindre. Enheten kan också använda AIT-2 WORM-aktiverade (skriv en gång, läs många) patroner för säker dataarkivering. MIC-chippet förhindrar att dessa kassetter formateras eller skrivs över och data raderas, men det kommer att tillåta ny data att läggas till på bandet.

För att testa autoloadern kopplade vi den till en dedikerad Ultra320-kontroller på en dual-Xeon-server som kör Windows Server 2003. Sony paketerar programvaran EMC Insignia Retrospect med alla dess autoloaders, med syftet att tjäna både Windows- och Mac-användare. Detta ger bra kontrollnivåer, vilket gör att du kan se frekvensomriktaren och alla fack, köra inventeringar och ange en rengöringsplats. Vi kunde också flytta patroner runt autoloadern genom att inte använda något annat än att dra och släppa från enhetsfönstret. Att fysiskt manipulera band kräver bara en knapp nedtryckt på frontpanelen för att sätta autoloadern i offline-läge, varefter du kan öppna dörren och ladda eller ladda ur patroner. För prestandatestning bad vi autoloadern att säkra en 9 GB-blandning av data, verifiera den och återställa allt till samma plats. AIT-2 Turbo-enheten visade att den var ganska kapabel att leverera de angivna hastigheterna, med den gav imponerande 12,8 MB/sek för säkerhetskopiering, 13,2 MB/sek för verifiering och mycket respektabla 12,7 MB/sek för dataåterställning.

Den största konkurrensen till LIB-D81 med AIT-2 Turbo kommer från HP:s DAT 72 autoloader. Det kan kosta cirka 200 Kr mindre, men det ger inte bättre värde eftersom det bara har sex bandplatser för en inbyggd toppkapacitet på 216 GB, medan dess överföringshastighet på 3 MB/sek i bästa fall är fotgängare. Denna speciella inkarnation av LIB-D81 erbjuder dock en utmärkt kombination av pris, prestanda och kapacitet, vilket gör den till ett toppval för små och medelstora företag som letar efter sin första autoloader.