Sony VAIO P Series (2:a generationen) recension

Kr799

Kantutjämningen är också ganska bra, vilket betyder att P-serien faktiskt är användbar i den här inställningen. Om du vill gå tillbaka till standardupplösningen trycker du helt enkelt på knappen Ändra upplösning igen; till exempel om du vill beundra ett högupplöst foto.

Kraft

Att redigera ett sådant foto kommer inte att vara en sådan glädje, och det beror på att en Atom-processor sitter inuti. 1,86 GHz Z540 är nära toppen av Intels lågwatts-CPU-sortiment, men även med 2 GB RAM och en 64 GB SSD för att hjälpa till att öka prestandan går det inte att komma ifrån den här maskinens begränsade prestanda. (P-serien med högre specifikationer inkluderar en 2,13 GHz Intel Atom Z560 och en 128 GB SSD, men kostar 1 020 Kr exkl. moms.)

Vid första laddningen kan ordet ”begränsad” verka för snällt. Tröga, sengångare och glaciala är mer benägna att tänka på. Det är därför det första någon borde göra är att ta bort en del av bloatware som Sony installerar. Det finns till exempel en irriterande flytande startfält tillsammans med över 20 andra VAIO-märkta verktyg av tvivelaktig användning (även om du äger en PlayStation 3 kan du njuta av att använda P-serien som ett fjärrtangentbord). Att ta bort dem halverar nästan starttiderna: från 2 min 5 sek till 1 min 7 sek.

Även i denna strömlinjeformade form är det knappast en världsmästare. Att surfa på mediarika webbplatser, spela upp video i BBC iPlayer och redigera en handfull bilder tänjer på gränsen för P-seriens förmågor. Det tar också flera sekunder att återuppta från standby. Men det är inte oanvändbart. När du till exempel arbetar i Word (och observera att Office Starter kommer att inkluderas) är det så snabbt och lyhört som du behöver det.

Vi tyckte också att tangentbordet var rimligt för det mesta. Det enda riktiga irritationsmomentet är den trimmade full-stop-tangenten, som är 11 mm bred jämfört med över 13 mm för teckentangenterna. Detta ledde till en hel del misstag till en början, även om vi vände oss vid det – motvilligt – efter några timmar. Förmodligen mer irriterande är det höga klicket som musknapparna gör, vilket kommer att dra ännu mer uppmärksamhet till dina ansträngningar på offentliga platser.

Bärbarhet

Ett område som Sony inte riktigt kunde förbättra var den ursprungliga P-seriens portabilitet. Det här är den enda fullfjädrade bärbara datorn vi har sett som kan glida ner i en jackficka – en bra prestation. I verkligheten är det mycket mer sannolikt att folk lägger ner sin P-serie i en väska, och med de ljusa nya färgerna har Sony utan tvekan handväskor i åtanke. Vid 624g kommer den inte att tynga ner dig.

Sony VAIO P Series jackficka

Det lilla chassit betyder att det bara finns plats för ett tvåcellsbatteri, men Sony har gjort några smarta justeringar för att säkerställa att du får ut så mycket liv som möjligt av P-serien. Slutresultatet är 5 timmar 17 minuter av användning under lätt användning, jämfört med 3 timmar 11 minuter från originalet. Även under intensiv användning fortsatte den i 2 timmar och 41 minuter.

Med så många trådlösa radioapparater i den nya P-serien – GPS, 802.11bgn WLAN, Bluetooth plus ett 7,2 Mbits/sek 3G-modem – kommer du att bli klokt att stänga av trådlöst med den enda hårdvaruomkopplaren på vänster sida av chassit. Om du vill fortsätta att köra 3G och notera att ett orange SIM-kort kommer att tillhandahållas med 15 dagars fri åtkomst, kan du stänga av enskilda radioapparater med programvaran VAIO Control.

På andra håll är anslutningarna begränsade. Det finns ett 3,5 mm hörlursuttag, två USB 2-portar, en SD-kortplats och en Memory Stick-plats. Om du vill ansluta till en extern bildskärm måste du använda antingen en bildskärmsadapter eller en portreplikator, som båda ansluts till den proprietära kontakten på höger sida och ingen av dem är medföljande. Replikatorn är också nödvändig om du vill ansluta P-serien på en trådbunden Ethernet-anslutning.

Garanti

Garanti 1 år tillbaka till basen

Fysiska specifikationer