SteelSeries Sentry Eye Tracker recension: Här tittar vi på dig

Kr144

Som med alla tidsfördriv, hobbyer eller sporter under 2000-talet, finns det förmodligen en app eller pryl där ute som hjälper dig med vad du än håller på med. Det finns sensorer för golfare för att spåra svinghastighet och linje; tennisspelare kan analysera svinghastighet, kraft och riktning; och Adidas miCoach Smart Ball låter fotbollsspelare dissekera sina frisparkar och straffar. Men hur är det med den ständigt växande sviten av professionella spelare och eSport-entusiaster? Var är deras granulära aktivitetsspårare?

För den professionella videospelsspelaren och de som strävar efter att vara det, har SteelSeries kommit att fylla denna nisch med Sentry Eye Tracker, en gadget som låter alla användare spåra det som är mest kritiskt för alla spelprestandamått: vad dina ögon tittar på .

SteelSeries Sentry Eye Tracker recension: design

Sentry är inte en särskilt iögonfallande gadget. Det är en 320 mm lång svart stapel med tre sensorer för röda glödande ögon, och det finns inte mycket annat i den. För en enhet som ska förbli ansluten till din bildskärm permanent är det dock en bra sak. Det är diskret, och efter att det har varit anslutet ett tag är det lätt att glömma att det finns där, särskilt på en stationär PC.

Sentry är designad för bildskärmar upp till 27 tum i storlek, och monteringen är enkel nog. Först fäster du en självhäftande magnetremsa i mitten av ramen under din skärm och sätter sedan in Sentry på den. Magneten håller enheten säkert på plats, och eftersom Sentry kommer med en extra självhäftande remsa kan du enkelt byta den från en PC till en bärbar dator.

Det hela fungerar ganska bra, även om jag har en reservation för denna anslutningsmetod. SteelSeries föreställer sig Sentry som en produkt för passionerade videospelsspelare som använder avancerade riggar eller spelbärbara datorer; alla som har spenderat mer än Kr1 000 på en bärbar dator som t.ex Dell Alienware 17 R2 eller en stationär dator med avancerad bildskärm kommer sannolikt att tänka två gånger på att förstöra den med en otäck remsa av klibbig svart plast.

SteelSeries Sentry Eye Tracker recension: ögonspårning

För att ge korrekt feedback om var dina ögon ser när du spelar spel är det viktigt att Sentry kan spåra dina ögon framgångsrikt. Tack och lov är detta en uppgift som Sentry absolut briljerar med.

Med hjälp av tre sensorer – två placerade i vardera änden av den blanka framsidan och en i mitten – kan den spåra båda dina ögon 50 gånger i sekunden. Den kan till och med skanna dem genom glasögon eller kontaktlinser, och du kan välja att låta den följa endast ett av dina ögon, förmodligen om du har ett lat eller glasöga.

Sentry levereras med Tobiis EyeX-programvara, som låter dig leka med att kontrollera Windows med ögonen och höger Ctrl-knapp. Det fungerar förvånansvärt bra och plockar ut det du tittar på med alarmerande noggrannhet. Jag skulle inte säga att det är ett gångbart alternativ till att använda tangentbord och mus, men det lyfter fram potentialen med eye-tracking-navigeringssystem för funktionshindrade eller som ett sätt att snabbt flytta mellan appar och fönster.

SteelSeries Sentry Eye Tracker recension: programvara

Det som skiljer Sentry från Tobii EyeX Dev Kit som det är baserat på – och som är 100 € billigare – är dess analytiska och strömmande programvara.

Med Sentry Game Analyzer kan du analysera var dina ögon har tittat under en spelsession. Du kan sedan förmodligen använda den informationen för att förbättra dina tydligt latenta förmågor och bli en proffsspelare. Tyvärr är det inte riktigt så det fungerar.

Jag testade Game Analyzer med Dota 2 (ett av endast två spel som fungerar med programvaran, det andra är StarCraft II) och ett slumpmässigt urval av förbryllade spelare på London Game Space på Scenario Bar i Dalston, London, var resultaten på en gång överväldigande och nedslående.

Game Analyzer ger dig otroligt detaljerad information om var du tittade under en session. Programvaran är tillgänglig under repriser efter matchen och berättar hur ofta och hur länge du tittade på din minikarta, allierade, fiender, tappade föremål och den allmänna världen omkring dig. Den kan till och med berätta för dig hur lång tid du ägnade åt att längta efter föremål i butiken och sedan förtvivlat titta på din magra guldbalans. Du kan också ta fram din statistik, vilket ger dig en sekund för sekund titta på vad dina ögon höll på med under en strid.

För att hjälpa dig hantera den stora mängden information som Game Analyzer slänger i väg, har SteelSeries färgkodat en skala för ”medvetenhet” för varje skärmzon. Det låter dig också se komponenter utifrån hur ofta du tittade, eller hur länge du letade efter. Det är svårt att säga exakt hur exakt det är, men från min tid att spela verkade det inte vara något hemskt fel.

Problemet är, hur spännande det än verkar, att ha denna information verkar ganska värdelös. Det är oklart hur det kan hjälpa dig att förbättra reaktionstiderna i spel, och det kommer definitivt inte att göra dig bättre på att förstå ett spels kärnsystem. Det verkar omöjligt, eller åtminstone otroligt svårt, att exportera data och visa den på en annan maskin eller i ett kalkylblad, och om du avslutar en match tidigt kommer du att förlora all ”blickinformation”.

Många av spelarna på London Game Space tyckte att det var svårt att förstå vad informationen betydde, och även om de hade olika kompetensnivåer, hade de alla ett djupt intresse för spel. Det verkar som om SteelSeries inte kan sälja sin analytiska enhet till just de personer som borde vara intresserade av den, då måste frågor om dess användbarhet väckas.

Tack och lov är den andra medföljande mjukvaran, SteelSeries Sentry Streaming Overlay, mycket bättre och ger en praktisk applikation för enheten.

För dem som streamar spelmaterial eller spelar in YouTube-tutorials regelbundet, kommer Sentry Streaming Overlay att vara en fantastisk funktion som skiljer dina klipp från de på andra kanaler. Genom att arbeta med vilket spel som helst i ditt bibliotek och para ihop med Open Broadcaster Software och XSplit Broadcaster lägger Streaming Overlay upp ögonspårningsinformation över det du spelar.

Det betyder att tittarna kan se exakt hur du spelar och förstå hur du upptäckte en fiende framför dig eller en annalkande flankeringssituation.

SteelSeries Sentry Eye Tracker recension: dom

Det är talande att alla rekommendationer på Sentrys webbplats kommer från SteelSeries-sponsrade eSports-spelare. Alla som tittade på Eye Tracker under vår recension tyckte att dess förslag var otroligt förvirrande.

SteelSeries Sentrys förmåga att spåra ögonen är fantastisk, men nyheten att navigera runt Windows räcker inte för att motivera köpet på €200 (144 Kr). Kombinera detta med den mystiska bristen på stöd för det största eSport-spelet i världen, League of Legends, och den ganska tunna katalogen med bara två titlar, och det verkar inte finnas någon anledning att rusa ut och köpa en.