Steinberg Sequel 2 recension

Kr76

Steinbergs härstamning för professionell musikproduktionsprogramvara är oöverträffad, med Cubase som går tillbaka till 1989 på Atari och fortfarande är stark idag på PC och Mac. Olika nedskärningsversioner av Cubase finns tillgängliga för dem med snävare budgetar, men Sequel är Steinbergs första och enda programvara som skapats från grunden för hemanvändare. Den här senaste versionen lanserades för första gången 2007 och ger en handfull mindre förbättringar samtidigt som fokus behålls på enkelhet och effektivitet.

Det är bra att se att installations- och kopieringsskyddet är mer strömlinjeformat i version 2. Men samtidigt som installationsprogrammet klargör att seriekoderna bara kan användas en gång, bör det göras tydligare att användarna måste både aktivera och registrera programvaran i ordning för att skydda sitt köp mot hårddiskfel.

Uppföljaren delar några drag med Cubase men det ser ut och känns helt annorlunda. Flera flytande fönster förkastas till förmån för ett enskärmsgränssnitt med en nedre del med flikar.

Huvudarrangemangspanelen saknar verktygslådor eller högerklicksmenyalternativ, vilket gör att arrangera MIDI- och ljudinspelningar snyggt, intuitivt och mycket effektivt.

Flikarna nedan visar en enkel mixer, mer omfattande mixinställningar för den valda kanalen, Media Bay för att välja ljud, en ljud- eller MIDI-redigerare för det valda objektet, pads för att trigga delar av ett arrangemang och allmänna preferenser.

Det här är inte den enda musikproduktionsmjukvaran som använder denna flikbaserade metod, men dess utförande är förstklassigt, och vi kan inte tänka oss ett enklare, mer lättillgängligt inspelningsgränssnitt. Den lyckas inte bara se elegant ut utan lyckas också destillera en rad komplexa funktioner till ett lättsmält format för oerfarna användare. Det enda området där de kan lossna är i avsnittet för globala effekter; förutom namnet finns det inget som tyder på att redigeringsinställningar på en kanal kommer att påverka dem på alla andra.

Nackdelen är att Sequels mixningsmöjligheter är begränsade, även jämfört med de flesta lågkostnadsprogram. Den fasta signalvägen inkluderar komprimering, EQ och bara två andra effekter per kanal, plus två delade globala effekter. Det finns bara några få grundläggande kontroller för varje effekt, med förinställningar som ger ett förenklat gränssnitt för avancerade parametrar.

Ovanligt för musikprogramvara till det här priset finns det inget stöd för tredjeparts VST-plugin-program. Dessa begränsningar utesluter avancerad blandningsteknik och experimentell ljuddesign, men det finns tillräckligt här för att producera musik på ett mer konventionellt sätt till en hög standard.

VST-instrument stöds inte heller, men det medföljande Halion One-instrumentet ger en omfattande ljudpalett för dem som komponerar med ett MIDI-keyboard. Dess 600 förinställningar täcker ett brett utbud av akustiska emuleringar och abstrakta ljud, och även om redigeringspotentialen är begränsad är kvaliteten generellt sett hög.

Samtidigt lyfter webbläsaren Media Bay Halion One bortom de flesta medföljande virtuella instrument, och sorterar dess förinställningar – och det medföljande biblioteket med 5 000 samplingar – efter instrumenttyp, musikstil och akustisk karaktär. Version 2 lägger till en numerisk avläsning av antalet matchningar i varje kategori, vilket gör det snabbare att zona in på lämpliga ljud.

Det ger också stöd för ytterligare innehållsuppsättningar. Var och en av dessa tre uppsättningar kommer som en 300 MB nedladdning för Kr11,77, vilket lägger till fler förinställningar till Halion One inom hiphop-, industri- och rockgenrer. De integreras sömlöst i Media Bay, vilket är bra för användare men gör det omöjligt för oss att utvärdera de relativa fördelarna med var och en.

Programvara underkategori Programvara för ljudproduktion

Krav

Processorkrav 2GHz Pentium eller motsvarande