Synology Disk Station DS508 recension

Kr560

Synology har alltid fokuserat främst på konsumentmarknaden för NAS-apparater, men den nya Disk Station DS508 syftar till att också sätta den stadigt på företagsstegen. Denna tjocka skrivbordsbox ger stöd för upp till fem SATA-hårddiskar och tar nu med hot-swap RAID5-arrayer i ekvationen, plus en hel hög med nya funktioner.

För att testa installerade vi en kvartett med 150 GB Western Digital Raptor-enheter som var lätta nog att montera, även om uppsättningen fjädrar på bärarsidorna lätt kan haka fast och böjas när du sätter i enheten. Det medföljande Assistant-verktyget gör installationen lätt, eftersom den lokaliserar enheten i nätverket, förbereder hårddiskarna och installerar Linux-kärnan från CD-ROM-skivan. Går vidare till enhetens webbgränssnitt och det är tydligt att Synology har jobbat övertid på detta, eftersom det nya Ajax-baserade Disk Station Manager 2-gränssnittet ser väldigt smart ut.

Du börjar med att skapa dina volymer och välja mellan ränder, speglar eller RAID5, och vi valde det senare med tre enheter som tog mindre än två timmar att slutföra. Vi lade sedan till en fjärde enhet och använde expanderingsalternativet för att lägga till den i den befintliga arrayen, vilket tog ytterligare tre timmar, även om volymen var tillgänglig under hela denna period

För funktioner får du samma godsaker som erbjuds av Cube Station CS-407, så Windows- och Macintosh-klienter finns på gästlistan, medan åtkomstkontroller sträcker sig från en lokal användardatabas till stöd för Active Directory-autentisering. Med fördel kan kvoter tillämpas på varje användare för att begränsa mängden utrymme de får använda. FTP-tjänster tillhandahålls, liksom möjligheten att kryptera FTP-överföringar till och från apparaten.

För multimedia har du den allestädes närvarande iTunes-servern, där du kan lösenordsskydda standardmusikmappen och skapa smarta spellistor på apparaten, som kommer att visas i iTunes-klienten. Photo Station har uppdaterats så att du kan koppla in dina bilder med en bloggfunktion som kan nås via HTTPS. En ljudserver låter USB-högtalare anslutas direkt till apparaten för att spela upp musik som lagras lokalt med Synologys fjärrkontroll (tillval).

Synology har lagt till ännu mer till mixen och Surveillance Station kan ta flödet från Axis, D-Link och Panasonic IP-kameror, låta dig se det från webbgränssnittet och spela in direkt på hårddisken. Vi testade detta med en Axis 207MW (webb-ID:107337), och det här är första gången vi har sett den här typen av applikationer för en NAS-apparat faktiskt fungera korrekt. Det låter dig spela in kontinuerligt eller till ett schema, och inkluderar även sin egen rörelsedetekteringsfunktion.

it_photo_31877

Hårdvaruspecifikationen gjorde det verkligen känt i prestandainsatserna, med en kopia av ett 2,52 GB videoklipp över gigabit ethernet som levererade läs- och skrivhastigheter på 37,5 MB/sek och 30,5 MB/sek. FTP-operationer gick framåt, med samma filkopia som returnerade läs- och skrivhastigheter på 54MB/sek och 31MB/sek.

Antalet funktioner som Synology har lyckats packa in i den här lådan gör den för närvarande till den bästa allround NAS-enheten på marknaden. Diskhållarna skulle kunna utformas bättre, men det är fortfarande bra för pengarna och det går inte att förneka att detta är den snabbaste stationära NAS-enheten vi ännu har sett i labbet.