Windows-registret: PC Tools Registry Mechanic 5.2 recension

Kr20

Windows-registret är hjärtat i din dator och kräver regelbundna hälsokontroller. Varje gång du installerar eller avinstallerar programvara, ändrar ett konfigurationsalternativ eller bokmärker en webbplats, ändras registret. Det kan bli igensatt med återvändsgränder och föräldralösa poster som saktar ner det, och din dator. Ännu värre är att tjocka installationer och skadlig programvara kan korrumpera den med förödande effekter. Att leka med registret är inte att ta lätt på, eftersom du kan göra mycket skada, men lyckligtvis finns det massor av mjukvara för att ta påfrestningen åt dig. Se bara till att göra en säkerhetskopia innan du börjar.

Vi börjar med den udda, ett registerverktyg som faktiskt inte rensar ditt register från skräp. Istället tar Advanced Registry Tracer före och efter ögonblicksbilder så att du vet vad som har ändrats efter installation av programvara/hårdvara. Det är ett kraftfullt verktyg som jämför hela register snarare än att bara övervaka åtkomst och filtrera resultaten som många verktyg gör. Men det är inte billigt och det är inte intuitivt. Om allt du är intresserad av är omfattande avinstallation av programvara, prova Your Uninstaller Pro (www.ursoftware.com).

RegSeeker sticker också ut eftersom det är det enda helt gratis verktyget här. RegSeeker låter dig justera registret, direkt manipulera startposter, ändra färgscheman och hantera bokmärken. Du kan söka i registret, snabbt lista alla installerade appar eller bara de med ogiltiga lägg till/ta bort poster. Men tyvärr är rengöringsverktyget, även om det är snabbt, inte lika djupgående som konkurrenterna och ger det näst sämsta resultatet med 426 fel. Det enda reparationsalternativet är också en automatisk fix – en överraskande brist på flexibilitet med tanke på applikationen som helhet.

Uniblue Registry Booster är en ny aktör på marknaden. Vi uppskattade försöket att förklara områden i registret som ska skannas på vanlig engelska, men detta fortsattes inte i resultatsektionen, där det finns många korta och ofta förvirrande beskrivningar. Samma besvikelse upplevdes med själva skanningen, som var den långsammaste på testet; trots löftena om ”djupare skanning” från dess mycket omtalade avancerade feldetekteringsteknologi, avslöjade den bara 396 fel – det lägsta vi såg. Det framstår som ett pågående arbete snarare än en kommersiell produkt som kostar Kr20.

PC Tools är mest känt för sin antispionprogram, men dess Registry Mechanic är inte heller slarvig. Med all utom skanningstid tar det alltså nästan lika lång tid som Uniblue. Men det returnerade 912-fel, som sedan fixades utan krångel. Medan alla verktyg här kommer att göra säkerhetskopior av registret innan du försöker reparera, är Registry Mechanic den enda som erbjuder en extra säkerhetsåtgärd för XP-användare genom att ställa in en systemåterställningspunkt. En övervakningsfunktion kommer att hålla ett öga öppet för ändringar i nyckelområden i registret och meddela dig när de inträffar, och registeroptimering var den mest grundliga i testet. Vi gillade också det faktum att fel flaggades med en indikation på hur allvarliga de är för att underlätta beslutsprocessen för borttagning.

Men det kunde inte matcha AMUST Registry Cleaner 3 för vare sig hastighet eller sökdjup, tack vare den mycket förbättrade SmartScan-motorn. Detta är unikt för att upptäcka och rengöra de Null-Embedded-nycklar som används av rootkits. Lika viktigt är att det är snabbt och effektivt, med ett felantal på 1 400. Vi skulle ha velat ha en indikation på hur allvarliga enskilda fel är, men de korta beskrivningarna var åtminstone informativa. IntelliCompact-funktionen fungerade bra för att defragmentera registret, och schemaläggningen för att ställa in och glömma är en fin touch. Även om standardgränssnittets expressläge bara lämnar ett alternativ, autofix eller inte, ger byte till det avancerade gränssnittet mer flexibilitet, om än inte lika mycket som Registry Mechanic. Mest av allt gillade vi det faktum att AMUST är fullt fungerande under sin 30-dagars kostnadsfria utvärdering, vilket gör det till vår viktiga nedladdning.