Xara Photo and Graphic Designer 6 recension

Kr69

Kraftomfånget för hantering av importerade foton har också förbättrats avsevärt, med början med ett nytt alternativ för perspektivkorrigering med ett klick och ett nytt klonverktyg som låter dig välja en del av bilden som ska ersättas och sedan dra för att interaktivt välja ett källområde att fylla den. Det centrala förbättringsverktyget, som låter dig hantera kontrast, skärpa, färg och så vidare, har också förbättrats med det huvudsakliga histogrambaserade alternativet Ljusstyrka som nu ger fullständig manuell kontroll över bildens tonala kurva.

I de flesta fall vill du förmodligen tillämpa sådana förbättringar globalt på hela bilden, men ibland vill du ha mer precision. Xara erbjuder inte direkt pixelredigering, men det låter dig arbeta med bildval. Tidigare förväntades du göra detta genom att kopiera markeringen som en överliggande bitmapp, men hela processen har omarbetats och effektiviserats här.

Med alternativet Mask, som nu är bekvämt placerat längst ner i verktygslådan, kan du snabbt markera ett område av bilden och lägga till en förbättring på den. Detta resulterar i en vektoröverlagring i linsstil som automatiskt grupperas med det underliggande fotot. Du kan skapa valfritt antal överlappande överlagringar, flytta eller omforma dem, ändra inställningar i efterhand och tillämpa graderad transparens och fjädring för att finjustera effekterna. Det skiljer sig mycket från traditionell pixelcentrerad fotokorrigering, men den möjliggör fullständig oförstörande flexibilitet, vilket i sin tur möjliggör bättre slutresultat och uppmuntrar till kreativ utforskning. Och du kan lika gärna använda liknande kreativ kontroll i linsstil på vektorkonstverk.

Ny kraft

Ett sista och extraordinärt nytt trick är Content Aware Scaling (CAS). Detta gör att du kan fokusera på objekten av intresse i en bitmappsbild genom att automatiskt och intelligent ta bort oviktiga områden när du ändrar storlek.

Xara foto- och grafisk designer 6

Xaras tidigare implementering var besvärlig men nu, efter att ha förberett bilden, kan du helt enkelt dra i valfri kant eller hörn av bilden och dess innehåll uppdateras i realtid.

Med sin förmåga att snabbt markera intresseområden, två alternativa CAS-algoritmer och den nya Content Aware Zoom-förmågan, som håller bildstorleken konstant samtidigt som den bearbetar sin magi, kan Xara på något sätt visa Photoshop CS5 ett och annat.

Content Aware-hantering är ännu ett exempel på de kreativa fördelarna med Xaras fantastiska grafikmotor i aktion. Men ännu mer extraordinärt är priset för denna kraft: för bara 69 Kr inkl. moms, är Xara Photo and Graphic Designer 6 en stjäl och gör den till ett värt tillägg till alla grafikdesigners verktygslåda.

Programvara underkategori Grafik/designmjukvara