Xiaomi Mi Band 3 recension: Bättre än en Fitbit och endast Kr30

Kr27

Den kinesiska tillverkaren Xiaomi är kanske mest känd för sina prisvärda smartphones, men den säljer också många andra olika produkter, inklusive träningsspårare. Dess senaste modell är Xiaomi Mi Band 3 och det är ett löjligt frestande köp.

Den säljs för närvarande för bara 20 pund, men även till det normala priset på 27 pund är den otroligt billig. Så vad får man för en så jäkla summa pengar?

Vad du behöver veta

Otroligt nog är Xiaomi Mi Band 3 lika fullt utrustad som träningsspårare som kostar många gånger så mycket. Den har en liten monokrom OLED-skärm, en integrerad pulsmätare och den spårar alla saker du förväntar dig att en modern fitness bärbar ska spåra: steg, förbrända kalorier, sömn och träning.

[gallery:1]

Det finns ingen GPS eller en höjdmätare för att hålla koll på trappor, men jag kan inte klandra det för pengarna. Den fungerar på liknande sätt som de flesta andra träningsspårare, synkroniserar via Bluetooth till Xiaomi Mi Fit-appen på din telefon och stöder till och med rudimentära aviseringar och telefonsamtalsvarningar.

Design och funktioner

Xiaomi Mi Band 3 är inte särskilt attraktiv eller moderiktig. Du kan tillbehöra den via Xiaomi UK-butiken med remmar i olika färger, men dess något lökformiga utseende är inte i samma liga som Fitbit Alta.

Skärmen är inte heller den ljusaste som finns. Det är en OLED-panel men bara en monokrom och även om den är perfekt läsbar inomhus blir den i starkt solsken extremt svår att läsa.

Som sagt, Band 3 kostar mindre än Kr30, och det är faktiskt ganska bra på att spåra dina steg, din puls, allmän aktivitet och sömn. Även pekskärmen fungerar bra, vilket den absolut inte gjorde på Fitbit Charge 3. Som jämförelse har Fitbit Alta inte ens pekskärm; den förlitar sig på att känna av fysiska kranar för att cykla genom dess olika displayer.

[gallery:4]

Och Mi Band 3 är lätt att använda också. För att väcka skärmen trycker du helt enkelt på det lilla indragna området under skärmen. Detta visar startskärmen, som visar tid, datum och antalet steg du har tagit tillsammans med en förloppsindikator som visar hur långt mot ditt mål du är. Sedan sveper du uppåt eller nedåt för att navigera mellan sektionerna för dagliga stegräkning, puls, väder och aviseringar. Du sveper åt vänster eller höger för att drilla ner för mer information. Och du trycker länge på indraget för att välja olika funktioner, eller för att starta och stoppa träningsövervakning. Det är enkelt men lätt att ta tag i.

Batteritiden är fenomenal, varar 20 dagar per laddning enligt Xiaomi (för mig, efter mer än en veckas användning har mätaren ännu inte sjunkit under 50%) och den är vattentät till 50 meter också, så du behöver inte oroa dig för att glömma att ta av den när du diskar. Det finns dock ingen simspårning att tala om.

Det finns dock mycket annat du kan göra med Band 3. Det finns ett stoppur och alarm, och påminnelser kan ställas in i appen. Det finns träningsspårning också, även om det är grundläggande – det finns bara ett allmänt läge att välja och ingen automatisk upptäckt eller GPS-tjudring via din telefon. Ändå spårar den din puls med ökad granularitet medan du är i träningsläge och när du är klar synkroniserar den data med Mi Fit-appen på din telefon och ger ett försök till analys. Den registrerar din maximala och genomsnittliga puls, en uppskattning av kaloriförbränning och till och med grundläggande pulszondata.

[gallery:2]

Den pulsdatan är lite mindre exakt än jag skulle vilja. För mig gav det en medelpulsavläsning som var mellan 8bpm och 14bpm mindre än vad mitt Bluetooth-bröstbälte registrerade. Men som en guide till relativ ansträngning är det bättre än att inte ha puls alls, och det är inte så mycket mindre exakt än många andra handledsburna trackers jag har använt. Det är också värt att påpeka att engångsavläsningarna var mycket mer exakta, förmodligen på grund av min bristande rörelse under mätningen.

Och sömnspårningen var faktiskt ganska bra. Den trodde en gång att jag hade somnat före kl. 21.00 men resten av tiden har det krånglat på pengarna, att känna igen när jag somnade och vaknade med otrolig noggrannhet. Dessutom finns det all möjlig användbar information i appen som hjälper dig att analysera dina sömnmönster. Du får en uppdelning av tiden du tillbringade i djup sömn, lätt sömn och när du var vaken, och kompletterande information om vad allt detta betyder för din allmänna hälsa.

Bandet i sig erbjuder till och med rudimentärt meddelandestöd, även om skärmen är så liten att det inte är särskilt bekvämt att läsa längre meddelanden och e-postmeddelanden. Behåll aviseringarna begränsade till SMS och Whatsapp-meddelanden, och det är mycket mer hanterbart.

[gallery:5]

Dom

Så Xiaomi Mi Band 3 är inte den perfekta träningsspåraren. Dess pulsmätare är inte den mest exakta, den är inte särskilt attraktiv och OLED-skärmen är inte lätt att läsa i ljusa förhållanden. Men vet du vad, vem bryr sig till det här priset?

För mindre än Kr30 gör den allt annat mer kompetent än någon har rätt att förvänta sig. Den är proppfull med funktioner och batteritiden är otroligt bra. Om du någonsin har varit frestad att doppa tån i fitnessspårningsteknikens grumliga vatten men inte riktigt orkat betala Fitbit-priser, så har du chansen att hoppa in. Xiaomi Mi Band 3 är en riktig träningsspårning. förhandla.