Yooka-Laylee recension: Nostalgiskt roligt är inte så enkelt som du kan tro

Yooka-Laylee har ett berg att bestiga från dag ett. Det började ursprungligen sitt liv som ett Kickstarter-projekt, innan det plockades upp av indieutgivaren Team17, och det är tydligt att många spelare, som drivs av känslor av nostalgi, önskade Playtonics tillbakagång till 3D-plattformsspelarnas halcyon dagar. Problemet är att i den stora världen Yooka-Laylee måste tilltala mer än bara de inbitna fanatikerna.

Det borde inte vara ett problem, för det mesta, liksom Yooka-Laylee är riktigt roligt, även om dess främsta dragplåster underblåses av en rosa färgad bild av det förflutna. Om du aldrig har spelat ett N64-eran plattformsspel från Rares bakre katalog, är det osannolikt att du ”får” vad Yooka-Laylee handlar om. För alla andra är det dock en återupplivande av en svunnen tid präglad av Banjo-Kazooie serier.

Denna gång runt titulära hjältar av Yooka-Laylee är en omtänksam kameleont (Yooka) och en hyperaktiv, fräck fladdermus (Laylee) som, efter att ha blivit störd från en middagssiesta, ger sig ut på en jakt för att stoppa den onda Capital B från att förvandla världens böcker till vinst. Det är en märklig miljö och parning, men Playtonic har lyckats få sin artöverskridande duo att fungera bra tillsammans.

yooka-laylee_review_1

Genom att dra nytta av varje karaktärs djuregenskaper, Yooka-Laylee serverar några intressanta spelidéer. Till exempel, på sin basnivå, kan Yookas kameleontunga svälja helande fjärilar, men när du går framåt kommer den att sluka upp statusförändrande egenskaper och till och med fungera som en gripkrok. Laylee, å andra sidan, kan hjälpa till genom att hjälpa Yooka att glida och skjuta ut ultraljudsexplosioner för att öppna upp nya områden eller bedöva fiender.

Det är lätt att se det Yooka-Laylee är ett kärleksarbete för Playtonic – packat till bredden med idéer, samlarföremål och färgglada karaktärer som delar ut märkliga uppdrag – men det är bara något med det som känns trött. I sin strävan att bli en återgång till formen för N64-erans plattformsspel, har den på något sätt glömt att det fanns en anledning till att världen långsamt gick bort från enkla 3D collect-a-thons och till mer komplexa tredjepersons äventyrs-, action- och pusselspel .

Ett exempel kan hittas i det friformade, öppna spelet Playtonic har försökt skapa. Att gå in i dessa stora nya världar känns lite som att utforska en leksakslåda – du kommer att springa runt och med glädje observera de charmiga fiendedesignerna och le mot de kreativa miljöerna. Men den här känslan försvinner snabbt allt eftersom tiden går och du skräpar planlöst och letar efter ditt nästa mål. Denna känsla lindras något av din förmåga att expandera världar för att hitta nya utmaningar. Det är därför synd att den här mekanikern känns som en tunt beslöjad ursäkt för att dra dig tillbaka till en tidigare värld efter att du har pressat ut varenda bloddroppe från den.

yooka-laylee_review_3

Denna känsla av meningslös frihet förvärras av Yooka-Laylees flytta inköpssystem. Avsikten är att vara flexibel i hur spelare köper nya drag, det har faktiskt väldigt liten betydelse för hur du interagerar med en nivå. Du brukar köpa alla rörelser varje ny värld erbjuder nästan direkt tack vare ett överflöd av de gyllene fjädrarna som används för valuta. Den verkliga kickern är dock att vissa utmaningar kräver att du använder färdigheter som du bara får vid fastställda punkter i spelet – det är en mekaniker som står i strid med den öppna världsutforskningen Playtonic verkar främja.

”Det är en värld som ber att få spelas i, men det uppmuntrar inte till lekfullhet.”

Det är olyckligt Yooka-Laylee har kommit efter The Great Zeldaing av videospel. The Legend of Zelda: Breath of the Wild förvånade nästan alla genom att blåsa bort spindelväven som har uppslukat många actionäventyr och titlar i öppen värld. Som jämförelse, Yooka-Laylees beroende av fasta rörelser som måste köpas för att slutföra uppgifter gör dess design på öppen världsnivå helt enkelt till ett modeord för en spellåda. Visst, jag kan springa runt och kanske slutföra en handfull pussel, men om jag inte har det där slam-draget finns det inget sätt att jag kan trycka ner dessa switchar för att slutföra den nivån. Det är en värld som ber att få spelas i, men det uppmuntrar inte till lekfullhet. Jag förväntade mig inte en genredefinierande titel, och det här är definitivt inte en, men nyare idéer för spelutveckling skulle ha varit trevligt.

yooka-laylee_review_4

Tyvärr, oavsett vilka metoder Playtonic valde att använda, skulle det inte kunna tillfredsställa alla. Nostalgidrivna fans kommer säkert att njuta av det här systemet, men jag misstänker att många andra kommer att tycka att det är något i motsats till vad de förväntar sig av ett modernt spel. Trots dessa problem, och återkomsten av den fruktade tvivelaktiga 3D-plattformskameran från helvetet – något som ingen utvecklare tycks få rätt – Yooka-Laylee är inget dåligt spel alls. Långt ifrån.

Yooka-Laylee är bra, hälsosamt roligt. Dess världar är fulla av karaktär och Playtonics förmåga att skapa en färgglad rollbesättning är utbredd; det är ordleksspelet är underbart starkt – även med en mängd bedrövliga pappaskämt som snurrar runt där inne – och det är helt klart gjort för dem som kliar att bryta N64:an från vinden. Om du minns att du blåste damm från spelpatroner, pillade med lösa tumpinnar och Rumble Paks gryning, då är detta ditt spel. Om du inte gör det kan du ha svårt att se förbi svagheterna och knarrande speldesignen. Att säga att detta är det bästa Banjo-Kazooie spel som någonsin gjorts skulle vara sant, men det är värt att komma ihåg det Banjo-Kazooie har verkligen inte åldrats så bra.